I denne oppgaven skal du lese ord med dagens lyd og bokstav. Mange av ordene er ofte vanlige eller veldig vanlige (høyfrekvente). Det er viktig å lese sånne ord flere ganger, så
rekkefølgen på bokstavene blir lagret i hjernen. Når det er skjedd med masse ord, går lesingen mye lettere. Det er lettere å skrive ordene også.
Mange av de vanlige ordene skrives annerledes enn vi sier dem. Her i Lesekurs A får du hjelp med disse ordene via markeringene:
1. Strek under stum bokstav = minus lyd. De bokstavene skal du bare se og ikke si.
2. Feit bokstav er vikar for den bokstaven som har lyden. Feit O har å-lyd, feit E har som oftest æ-lyd, men i ordet de har den i-lyd.
3. Diftongen EI har brun farge her (og ramme i heftene).
Du kan lese sammen med stemmen eller selvstendig.
Hvis du har øvd bra på disse ordene, blir det lettere med skriveoppgaven som kommer etterpå.
• Naviger med Tab (fram) og Shift+Tab (tilbake)
• Velg «Hopp rett til innholdet» i starten, hvis du vil hoppe rett til øvelsen.
• Trykk linjeskift eller mellomrom for å velge
• Noen ganger brukes piltaster for å bla mellom ulike valg
• Trykk Esc (escape) for å gå ut av en meny eller et valg
• Volum og spoling kan styres med piltastene
Denne oppgaven starter på Fokus 10 (Å). Dersom elever trenger å trene på bokstavinnlæring og sammenlesing knyttet til Fokus 1-9 (V L R S I N E M O), finner man øvelser i de nedlastbare heftene (lenke).
Så langt det fins høyfrekvente ord med de til nå gjennomgåtte bokstavene, prioriteres disse ordene. Når det er få slike ord, benyttes mindre frekvente ord. De høyfrekvente ordene læres ofte tidlig, nettopp fordi de fins hyppig i tekster. Men noen elever trenger kanskje 50-100 eksponeringer før et ord er lagret. Noen med ortografiske lesevansker kan streve med å få kodet inn de mest frekvente ordene i det hele tatt. Når det kommer til staving, trenger mange både mangfoldige eksponeringer og en analytisk tilnærming for å kode inn bokstavrekkefølgen i minnet.
Ordene det og de er med allerede fra Fokus 10 selv om D-fokuset er nr. 18. Disse ordene går igjen for at elevene skal lære dem som helord. Snakk gjerne om stavemåtene for disse ordene og om formen til d/D.
Markeringssystemet i Lesestart og i Lesekurs A muliggjør bruk av ord med stumme bokstaver elevene ikke har gått systematisk gjennom ennå. Elevene lærer å se bort fra bokstaver med understrek siden streken betyr «minus lyd». I tillegg blir de varslet når en bokstav har en annen lyd enn bokstavlyden sin. Slike vikarbokstaver er feite. Diftongen EI har brun farge i nettutgavene, mens de har ramme i heftene til nedlastning.
En studie av markeringssystemet tyder på at dette både letter avkodingen og skaper tidlig bevissthet om stavemåter. (Se Karstad, 2011, s. 23, 64-78, 94-95). Det normale mellomstadiet «learning to spell worse» (se s. 196) blir da ofte kortvarig eller hoppes over. (Se Karstad, 2020, grønt felt s. 203).
Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen
Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.
© Toril Karstad Kreativ Læring