Hopp rett til innholdet
Fokus
Fokus
  • Hjem
  • level_2
  • Om Fokus
  • Til Lærer

level_2

Til eleven

På hver side skal du lese ord. Det første er det bilde av, så du kan skjønne hva ordet betyr. Du kan lese ordene på egen hånd med det samme, hvis du har lyst og synes det er lett. Du kan også trykke på lydknappen og lese sammen med stemmen. Les ordet på nytt mens du venter på neste oppleste ord. Etter å ha øvd sammen med stemmen, kanskje flere ganger, kan du lese selvstendig.
Når vi leser samme ord flere ganger, skjer det noe rart i hjernen. Da blir ofte hele bokstavrekka lagret i hjernen, så vi kjenner den igjen raskt siden. Når masse ord er lagret i hukommelsen på den måten, går det fort å lese. Da kan vi også fokusere på å lese på en spennende måte. Og det blir ganske lett å skrive.
Det er viktig å ikke sammenligne seg med andre. Noen trenger å lese samme ord massevis av ganger før det er lagret, mens noen heldiggriser kan se det noen få ganger før det fester seg. Det som er viktig, er å dra lydene sammen istedenfor å si én og én lyd. Hvis du passer på å dra lydene sammen, uten at det blir opphold mellom lydene, blir det bra lesing, og du lagrer ordet lettere.

Navigasjon med tastaturet

• Naviger med Tab (fram) og Shift+Tab (tilbake)
• Velg «Hopp rett til innholdet» i starten, hvis du vil hoppe rett til øvelsen
• Trykk linjeskift eller mellomrom for å velge
• Noen ganger brukes piltaster for å bla mellom ulike valg
• Trykk Esc (escape) for å gå ut av en meny eller et valg
• Volum og spoling styres med piltaster

Til de voksne

I denne oppgaven kan barna lese ordene selvstendig, eller de kan velge å lese sammen med stemmen. En svært viktig ferdighet som vi tilstreber fra begynnelsen av selve leseopplæringen (helst etter en periode med begreps- og språkbevissthetstrening), er at barna skal dra lydene sammen til ord. De skal ikke si én og én lyd separat og dra sammen i hodet etterpå. En slik framgangsmåte kalles lydplukking og er ikke virkelig lesing. Den metoden tar også lang tid, og den er vanskelig å avlære, hvis den har festnet seg. Å dra lydene sammen kaller vi sammenlesingsteknikk. Det bør tilstrebes hele veien.
I starten kan det være vanskelig å dra de eksplosive lydene eller korte vokalene sammen med neste lyd. Den voksne kan analysere ordet først. Hvis det er en kort lyd, varles barnet på forhånd om at det må legge merke til både denne og neste bokstav og si lydene i sammenheng.
Barnet bør også bevisstgjøres på at lydene /v/ og /j/ kan holdes på. Vi voksne sier dem ofte korte, men de er lange lyder. Øv på det! Lyden /h/ må trenes spesielt på. Hvis man sier den sterkt og kraftig, farer nesten all lufta ut. Da har man ikke nok luft til resten av ordet. Tren på å si den stille og forsiktig.

Veiledning

Illustrasjoner til v-lyden

bever:
Andreas Karstad Fokus © Toril Karstad Kreativ Læring
håvene:
Melissa Adéle Popkema, 5.kl. & Miriel Karstad, 1.kl. Fokus © Toril Karstad Kreativ Læring
høvler:
Benedicte Samira Popkema, 8.kl. & Esther Suzanne Bråthen, 7.kl. Fokus © Toril Karstad Kreativ Læring
eventyret:
Elever ved Ridabu skole 1982 ©, foto Toril Karstad, gjengitt med tillatelse
løvet:
Andreas Karstad, 11 år Fokus © Toril Karstad Kreativ Læring

Planlegging, oppfølging og bearbeiding av barnetegninger: Toril Karstad

Grafisk design

Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen

Rettigheter

Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge, med finansiell støtte fra Stiftelsen Dam

Kreditering

Nettstedskart         Personvern         © Toril Karstad Kreativ Læring

Nettstedskart         Personvern

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge
ved hjelp av midler fra Stiftelsen Dam.
Logoer for Dysleksi Norge og Stiftelsen Dam
Samtykke for informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg en best mulig opplevelse av nettsiden og tjenestene våre.
Funksjonell Alltid aktiv
Den tekniske lagringen eller tilgangen er strengt nødvendig for det legitime formålet å muliggjøre bruk av en spesifikk tjeneste som abonnenten eller brukeren uttrykkelig har bedt om, eller for det eneste formålet å utføre overføring av en kommunikasjon over et elektronisk kommunikasjonsnettverk.
Preferanser
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for det legitime formålet å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Den tekniske lagringen eller tilgangen som utelukkende brukes til statistiske formål. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame, eller for å spore brukeren på et nettsted eller på tvers av flere nettsteder for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count}-leverandører Les mer om disse formålene
Preferanser
{title} {title} {title}