Hopp rett til innholdet
Fokus

Velg kategori

Ressurser

Fokus

Velg kategori

Ressurser

  • 01 Oversikter, plakater og språklydhus
  • 02 Kartlegging (for lærer)
  • 03 Veiledninger og info (for lærer)
  • 04 Lesestart 24 hefter
  • 05 Lesestart flere ressurser
  • 06 Lesekurs A løkkeskrift 24 hefter
  • 07 Lesekurs A stavskrift 24 hefter
  • 08 Lesekurs A språklydvers (mp3)
  • 09 Lesekurs A flere ressurser
  • 10 Lesekurs B løkkeskrift 23 hefter
  • 11 Lesekurs B stavskrift 23 hefter
  • 12 Lesekurs B språklydvers (mp3)
  • 13 Lesekurs B flere ressurser
  • 14 Lesekurs C hefter og ressurser
  • 15 Lesekurs C språklydvers (mp3)
  • 16 Engelsk språklydvers (mp3)
  • 17 Engelsk flere ressurser
  • 18 Språklydvers dialekt (mp3)
  • 19 Andre oppgaver og ressurser
  • 20 Pedagogisk litteratur

Oversikt over innholdet


01 Oversikter, plakater og språklydhus:

I denne kategorien finnes noen plakater og oversikter knyttet til blant annet arbeidet med språklydene.
Språklydhusene er en videreutvikling av Anna Mikkelsen Bokstavhus som Toril Karstad ble kjent med på Bredtvet kompetansesenter (nå Statped). Huset ble benyttet sammen med Skjelfjords artikulasjonsbevissthetstrening, som Karstad også videreutviklet.
Karstads språklydhus er i ulike utgaver. Her fins bokstavlydenes hus med og uten skarre-r, beregnet på første trinn. Her fins også fullstendige hus med alle østlandslydene, med og uten skarre-r. En spesiell utgave har bare fargelagt de bokstavløse lydenes rom, til bruk i Lesekurs B. De fullstendige språklydhusene har alternative stavemåter for lydene i liten skrift. Her fins mange flere stavemåter for noen lyder enn dem som er representert i sangene, der man regner stumme bokstaver med – som R-en i forskjell og forkjølet. I noen hus er lyden representert med bokstav eller lydskrift. I noen hus er de isteden representert med Fokus talesymboler. Noen hus har alle disse tre tegnsystemene.
På Bredtvet kompetansesenter ble to andre oversikter betegnet som et pionerprosjekt, nemlig Oversikt over språklydenes skrivemåter og skjemaet om Regler og unntak om dobbel konsonant. Begge oversiktene har vært benyttet flittig av mellomtrinns- og ungdomstrinnselever som strevde med å lære ortografi. For læreren gir de dessuten en nyttig oversikt som kan hjelpe en i undervisningen.

02 Kartlegging
Toril Karstad har utviklet kartleggingsmateriell som hun benyttet som spesialpedagog, innovatør og forsker. Ikke noe av dette materiellet er standardisert. Likevel har for eksempel fonemtesten og lese- og staveprøvene vist seg å gi en svært pålitelig pekepinn angående lærevansker. Men hovedhensikten med materiellet har vært å avdekke læringsbehov nøyaktig, for deretter å spisse inn undervisningen for å møte disse behovene.
Systematisk observasjon av lesing og staving ble videreutviklet og prøvd ut i forkant av masterprosjektet, og prøvene ble benyttet i alle forsøksklassene.
Systematisk observasjon av fonembevissthet ble i mange år benyttet i spesialundervisningen og til kartlegging av førsteklassingers fonembevissthet. Prøven er også benyttet i diagnostisering av unge og voksne dyslektikere. I innovasjonsprosjektene etter masterstudien ble det utviklet dynamiske måter å teste på, der mange elever med relativt svake prestasjoner mht. fonemanalyse og fonemsyntese gjorde et byks i løpet av et par bolker på 20-30 minutter.
Talesymboltesten ble lagd under et masterforsøk på første trinn for å registrere elevenes kunnskaper om og utbytte av talesymbolene.
Begrepene mine ble lagd i forbindelse med et innovativt forsøk med «action-timer» med systematisk begrepsundervisning (en videreutvikling av Nyborgs modell) gjennom et år på første trinn. Prøven benytter over- og underbegreper sammen (plass til venstre, skrå stilling, retning mot høyre). Man kan ikke forvente gode resultater på testen uten etter undervisning som trener elevene i å tenke i over- og underbegreper. Testen benytter barnetegninger, i likhet med det meste av Fokus-materiellet.

03 veiledninger

Her finner man:

  • Oversikter over Fokus-komponenter
  • Bokstav- og talesymbolkort med veiledninger
  • Fonem-, ord- og setningsdiktater
  • Mønstersamtaler, begrepsundervisningsvers og eksempler på flerfoldige abstraksjonsoppgaver knyttet til systematisk begrepsundervisning
  • Veiledninger til det opprinnelige Fokus A-F:
    Fokus A gjelder bokstavlydene. Her er også fasiter til talesymbolrebusene.
    Fokus B gjelder bokstavløse lyder. Her er også fasiter til talesymbolrebusene.
    Fokus C gjelder dobbel konsonant.
    Fokus D gjelder konsonantforbindelser, småord, høyfrekvente ord, morfemer og sammensatte ord.
    Fokus E gjelder stumme bokstaver, med innslag fra Fokus D.
    Fokus F gjelder stavemåter for æ-/å-/o-lydene, med innslag fra Fokus C og D.
    Fokus Engelsk veiledning/metodebok (utviklet med stipend fra Faglitterært fond) finner man etter hvert under 17 Engelsk flere ressurser.

04 Lesestart 24 hefter
Her finner man arbeidsheftene som ble benyttet under forsøkene med Fokus på første trinn gjennom fem år. I de første forsøkene benyttet forsøksskolen store bokstaver på første trinn. Siden lærte de store og små parallelt, og heftene fikk parallelle sider med bare store eller store og små.

05 Lesestart Flere ressurser
Her finner man:

  • Elevhefter om diftongene
  • Papirbaserte bearbeidingsoppgaver til Fokus A-sanger
  • Diktreparasjonsoppgaver i Word (tilsvarer Reparer sangen) som også trener inn hurtigtaster i Word
  • Øvingsord til fonemmanipulering
  • Talesymbolkort og bokstavkort
  • Skriv trykkbokstaver selvinstruksjonshefte

06 og 07 Lesekurs A hefter
Her finner man arbeidsheftene til Lesekurs A om bokstavlydene, opprinnelig tilpasset løkkeskriftopplæring og siden tilpasset stavskriftopplæring. Heftene følger Skjelfjords forskningsbaserte progresjon. Inger Tømtes løkke- og stavskriftbøker kan brukes sammen med dette – siden de ble lagd til Skjelfjords lesebokprogresjon.
Heftene følger en fast progresjon og innfører én og  én lyd med bokstav. Dersom elevene strever med å dra lyder sammen til ord, kan de lange, drillpregede lesestykkene i de første fokusene være til hjelp for at de skal komme over kneika mht. sammenlesingsteknikk. Mange av nettoppgavene starter først på fokus 10. Heftene kan brukes parallelt med nettoppgavene eller erstatte dem. Lesetekstene i de aller siste fokusene er mest interessante, med mer krevende tematikk, blant annet om gamle dager og andre verdenskrig i Norge.

08 Lesekurs A språklydvers
Her finner man lydfiler, noter og sangtekster til de sangene som benyttes i Lesestart og Lesekurs A – bokstavlydene. Sanger om bokstavers form og stemt–ustemt-par er lagt til Lesekurs C – selv om de er inkluderte i heftene med Fokus A.  Alternative dialektinnspillinger er tilgjengelige for en del vers.

09 Lesekurs A flere ressurser
Her finner man:

  • Selvinstruksjonshefter for forming av løkke- og stavskriftbokstaver
  • Papirbaserte oppgaver til sangtekstene: Utfyllingsoppgaver, bøyningsoppgaver, skriv sangteksten med løkke- eller stavskrift
  • Diktreparasjonsoppgaver i Word (tilsvarer Reparer sangen) som i tillegg trener inn hurtigtaster i Word
  • Talesymbolrebuser med rulle-r og skarre-r knyttet til lesetekstene i Lesekurs A.

10 og 11 Lesekurs B hefter tilpasset løkkeskrift og stavskrift
Heftene gjelder de 22 fokusene i Lesekurs B / Kai og Aud på nett, og ett hefte om minimale par knyttet til nr. 51: Minimale par med ʃ og ҫ-vers. Nettoppgavene til dette fokuset er lagt til Lesekurs C.
Heftene handler om Fokus B – bokstavløse lyder. Se veiledning på startsida mht. hva dette gjelder.

12 Lesekurs B språklydvers
Her finner man lydfiler, noter og sangtekster til de sangene som benyttes i Lesekurs B, og nr. 51: Minimale par med ʃ og ҫ-vers (der oppgavene til sangen er lagt til Lesekurs C).
18 alternative dialektinnspillinger er tilgjengelige, de fleste på sørlandsmål.

13 Lesekurs B flere ressurser
Her finner man:

  • Papirbaserte oppgaver til sangtekstene: orddelingsoppgaver, pusleoppgaver, utfyllingsoppgaver, bøyningsoppgaver og forskrifter for skriving av sangtekstene i løkke- eller stavskrift.
  • Diktreparasjonsoppgaver i Word (tilsvarer Reparer sangen) som også trener inn hurtigtaster i Word
  • Talesymbolrebuser for rulle-r og skarre-r
  • Fullfør fortellingen med utgangspunkt i en språklydversillustrasjon
  • Les ord: Hvilken lyd? Dette er diskriminasjonsoppgaver relatert til bokstavsammensetninger eller lyder som lett kan forveksles. Materiellet er benyttet i spesialundervisningen.

14 Lesekurs C hefter og ressurser
Heftene gjelder Lesekurs C nr. 12-31 og er fordelt på 10 hefter med løkkeskrift og 10 med stavskrift innenfor de opprinnelige temaene Fokus C, D, E og F.

  • Elevheftet om M til slutt og småord med fokus på unntak mht. dobbel konsonant (løkkeskrift/stavskrift)
  • 7 elevhefter om stumme bokstaver, G-vikar og sammensatte ord (løkkeskrift/stavskrift)
  • Elevheftet Noen korte vokaler og regler og unntak om dobbel konsonant (løkkeskrift/stavskrift)
  • Elevheftet Noen lange vokaler og sammensatte ord (løkkeskrift/stavskrift)
  • Samlehefte med øvrige bearbeidingsoppgaver til de 9 siste sangtekstene (løkkeskrift/stavskrift)
  • Samlehefte med ordbyggingsoppgaver (løkkeskrift/stavskrift)
  • Les høyfrekvente ord ordnet etter skrivemåte med eller uten tidtaking
  • Nr.  11-31 i Lesekurs C: Fullfør fortellingen med utgangspunkt i en språklydversillustrasjon
  • Diktreparasjonsoppgaver i Word (tilsvarer Reparer sangen) som også trener inn hurtigtaster i Word

15 Lesekurs C språklydvers
Her finner man oversikt over sangene, lydfiler, noter og sangtekster. 7 innspillinger med sørlandsuttale er tilgjengelige.

16 Engelsk språklydvers
Illustrerte sangtekster med norsk eller engelsk info
CD-innhold med krediteringer
Noter og lydfiler til 25 fokus (en sang har alternativ uttale)

17 Engelsk flere ressurser
Her finner man blant annet:

  • Oversikt over temaer i Fokus engelsk lesekurs
  • Språklydhus med norsk eller engelsk tekst
  • Les høyfrekvente ord ordnet etter skrivmåte med eller uten tidtaking
  • Fokus på høyfrekvente ord: grammatikk, lydskrift, setninger (hefte)
  • Gloseøvelser og gloseprøver bygd på engelske språklydsanger (hefter)
  • Veiledning/metodebok om engelskopplæring

18 Språklydvers med dialektvariasjoner
En del av språklydversene er tatt opp med en annen uttale enn standard østnorsk. De fleste versene i denne kategorien er på sørlandsmål, men det er også noen andre variasjoner.

19 Andre oppgaver og ressurser
Begrepsopplæringsmateriell bestående av:
Finn veien mellom bokstavene (barrierelek), blant annet benyttet i kombinasjon med barrierelek med Duplo-klosser og systematisk begrepsundervisning – overfor ungdomsskoleelever med språkvansker
«Begrepsøvingshefte: om fem bokstavrelaterte begrepssystemer» bygd på Magne Nyborgs BU-modell  (benyttet i spes.ped. med 3.- og 5.-klassinger) + fasit til Test deg selv-oppgavene
Begrepsvers
angående utvalgte grunnleggende begreper

20 Pedagogisk litteratur

  • Læringstrekanten til Illeris tilpasset skriftspråklæring av Toril Karstad (med tillatelse)
  • Adrian Underhill: Soundfoundations (lenke: adrianunderhill.com/sound-foundations-the-book/) Boka beskriver Underhills artikulatoriske og taktile metoder for undervisning av britisk engelsk som fremmedspråk.
  • Kreativ og begrepsbasert skriftspråklæring. Toril Karstads fagbok utgjør det faglige grunnlaget for undervisning via Fokus og «action-timer» med systematisk begrepsundervisning (BU).
  • Kreativ og begrepsbasert engelskopplæring (upublisert bok, pdf-artikler med ulike kapitler)

Artikler knyttet til Kreativ og begrepsbasert skriftspråklæring:

  • Utviklingsmessig variasjon i ordgjenkjenning av Linnea Ehri og Margaret Snowling, oversatt og
  • fornorsket av Toril Karstad, publisert med tillatelse
  • BU forebygger mattevansker – masterstudentoppgave
  • Supplerende info om gode lesestrategier
  • Supplerende info om Nysgjerrigper-metoden
  • Supplerende info om underveisvurdering
  • Supplerende info om trening i ordkunnskap
  • Supplerende info om «Begrepsorientert leseundervisning»
  • Retninger som støtter Nyborgs teori og metode
  • Rapport om BU og Fokus med tospråklige barnehagebarn
  • Eksempel på samtalebasert lesing

Veiledning

Illustratør

Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen

Rettigheter

Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge, med finansiell støtte fra Stiftelsen Dam

Støttet av Stiftelsen Dam

 

Kreditering

Nettstedskart         Personvern         © Toril Karstad Kreativ Læring

Nettstedskart         Personvern

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge
ved hjelp av midler fra Stiftelsen Dam.
Logoer for Dysleksi Norge og Stiftelsen Dam
Samtykke for informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg en best mulig opplevelse av nettsiden og tjenestene våre.
Funksjonell Alltid aktiv
Den tekniske lagringen eller tilgangen er strengt nødvendig for det legitime formålet å muliggjøre bruk av en spesifikk tjeneste som abonnenten eller brukeren uttrykkelig har bedt om, eller for det eneste formålet å utføre overføring av en kommunikasjon over et elektronisk kommunikasjonsnettverk.
Preferanser
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for det legitime formålet å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Den tekniske lagringen eller tilgangen som utelukkende brukes til statistiske formål. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame, eller for å spore brukeren på et nettsted eller på tvers av flere nettsteder for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count}-leverandører Les mer om disse formålene
Preferanser
{title} {title} {title}