Hopp rett til innholdet
Fokus

Velg kapittel

Historien om Kai og Aud

Fokus

Velg kapittel

Your browser does not support the audio element.

Velg kapittel. Lytt først mens du følger med i teksten. Les selv etterpå, alene eller sammen med stemmen.

  • 01: Hytta i furua (AI, AU)
  • 02: Kaia lammer (ØY, EI)
  • 03: Kveldsvakt i sauefjøset (RT)
  • 04: Yr glede (RN)
  • 05: Skuespill og fyrstekake (RS)
  • 06: Vårlek i hamnehagen (RL)
  • 07: Drillgardisten Gard (RD)
  • 08: Drilloppvisning (NG)
  • 09: Tur til Munkholmen (N-K)
  • 10: Den lille kalven (SKJ)
  • 11: Sjukdom og Somalia (SJ og SH)
  • 12: Slåssing og slaveri (S foran L)
  • 13: Kjæresteparet (KJ)
  • 14: Sommerferie (TJ)
  • 15: Kirkebryllup (K foran I, Y, EI)
  • 16: Bryllupsfest (SK foran I, Y, EI, ØY)
  • 17: Moro på leirstedet (G-N)
  • 18: Tango for to (N-G)
  • 19: Fregner på luftetur (EG-N, ØG-N)
  • 20: Skolestart (T-N, T-EN, TT-EN)
  • 21: Spøker det? (D-N, D-EN, DD-EN)
  • 22: Gartnerfest og farvel (RT-N, RT-EN)

Til de voksne

Kai og Aud er en sammenhengende historie der kapitlene delvis bygger på hverandre tematisk, og der alle bygger på hverandre mht. lydene og symbolene som innføres trinnvis. Historien er innlest i rolig tempo. Man kan lytte til opplesningen først og lese selvstendig eller sammen med stemmen flere ganger etterpå.

Kai og Aud følger progresjonen og temaene i Lesekurs B, men kan stå alene. Historien ble opprinnelig lagd som repetisjon til tredje og fjerde trinn, etter at klassene hadde arbeidet med mange av språklydversene i Lesekurs B. Hensikten var å gi mer generell leseerfaring med de aktuelle fenomenene enn man får via utenatlærte sangtekster. Historien kan også benyttes fra andre trinn til veiledet lesing i grupper, gjerne parallelt med stasjonsarbeid knyttet til Lesekurs B.

Fokus – språklydsanger med oppgaver ble til som svar på utfordringer elever med standard østnorsk hadde med skriftspråktilegnelsen. Det ble da et særlig fokus på de såkalte bakgomlydene. Dette fenomenet kan man lese om i veiledningen til Lesekurs B. Fenomenet gjelder også trønderske og nordnorske dialekter. De fleste sør- og vestlendinger uttaler RT, RN, RS, RL og RD som to bokstavlyder. Dette gjør disse bokstavkombinasjonene helt uproblematiske i sør og vest. Disse fenomenene har tradisjonelt fått for lite fokus i de øvrige landsdelene pga. standardisert læremateriell, noe Fokus skal bøte på. Bakgomlydene har fått plass tidlig i Fokus B-progresjonen. Det er både fordi de følger samme artikulatoriske mønster, fordi flere av disse bokstavgruppene er hyppige, og fordi de er relativt lette å lære. For å skape en god tilpasning i dialektblandede klasser ble en del sanger spilt inn på sørlandsmål. Diftongsangene er dessuten spilt inn med tanke på ulike dialekter. Se Ressurser.

Hvert kapittel i Kai og Aud tar for seg en lyd med tilhørende symbol i henhold til østlandsmål. Bare skriftsymbolene står oppført i kapitteloversikten. Slik unngår vi at elever som uttaler bokstavkombinasjonene annerledes, blir forvirret. For elever med sørlandsmål vil lyd–symbol-læringen bli satt på pause mens de leser kapittel tre til sju siden bokstavgruppene leses som to bokstavlyder i dialekten deres. Men for de elevene materiellet primært er myntet på, lønner det seg å rette oppmerksomheten deres mot hvilken lyd det aktuelle symbolet representerer. For elever som ikke trenger å øve på en spesifikk ortografi, er det uansett ikke bortkastet å lese alle kapitlene. Det gir både generell lesetrening og allmennkunnskap, og det gir repetisjon av stavemønstre fra tidligere fokus. Samtidig følger man historiens gang.

 

Navigasjon med tastaturet

  • Naviger med Tab (fram) og Shift+Tab (tilbake)
  • Velg «Hopp rett til innholdet» i starten, hvis du vil hoppe rett til valgmenyen.
  • Trykk linjeskift for å velge
  • Trykk Escape (Esc) for å gå ut av meny

 

Veiledning

Illustratør

Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen

Rettigheter

Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge, med finansiell støtte fra Stiftelsen Dam

Støttet av Stiftelsen Dam

 

Kreditering

Nettstedskart         Personvern         © Toril Karstad Kreativ Læring

Nettstedskart         Personvern

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge
ved hjelp av midler fra Stiftelsen Dam.
Logoer for Dysleksi Norge og Stiftelsen Dam
Samtykke for informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg en best mulig opplevelse av nettsiden og tjenestene våre.
Funksjonell Alltid aktiv
Den tekniske lagringen eller tilgangen er strengt nødvendig for det legitime formålet å muliggjøre bruk av en spesifikk tjeneste som abonnenten eller brukeren uttrykkelig har bedt om, eller for det eneste formålet å utføre overføring av en kommunikasjon over et elektronisk kommunikasjonsnettverk.
Preferanser
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for det legitime formålet å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Den tekniske lagringen eller tilgangen som utelukkende brukes til statistiske formål. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame, eller for å spore brukeren på et nettsted eller på tvers av flere nettsteder for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count}-leverandører Les mer om disse formålene
Preferanser
{title} {title} {title}