Hopp rett til innholdet
Fokus

Velg bokstav

Lesestart

Fokus

Velg bokstav

Your browser does not support the audio element.

Velg bokstaven du skal øve på. Tren i denne rekkefølgen →

Ii
Ss
Ee
Ll
Oo
Mm
Rr
Nn
Aa
Uu
Ff
Åå
Yy
Øø
Tt
Hh
Bb
Kk
Pp
Ææ
Gg
Dd
Vv
Jj

Navigasjon med tastaturet

  • Naviger med Tab (fram) og Shift+Tab (tilbake)
  • Velg «Hopp rett til innholdet» i starten, hvis du vil hoppe rett til valgmenyen.
  • Trykk linjeskift for å velge
  • Trykk Escape (Esc) for å gå ut av en meny

Til de voksne

Velg bokstav. Bokstavprogresjonen er presentert linje for linje i retning mot høyre. Vi anbefaler at elevene arbeider seg gjennom bokstavprogresjonen suksessivt, som forebyggende metode på første trinn. Alternativt velger man ut de bokstavene med lyd som den enkelte eleven mangler i repertoaret sitt, ut fra kartlagte læringsbehov.
Heftene i Lesestart ble utviklet i forbindelse med femårig utprøving av, og forskning på, Fokus i hele førsteklasser. Man benyttet da samme bokstavprogresjon som elevenes lesebok (Amundsen og Zeiner) og lagde omfangsrike lesestykker og andre oppgaver som et alternativ til bearbeiding av språklydvers. Relativt mange elever har størst utbytte av en systematisk progresjon, der én ny lyd og bokstav introduseres om gangen. Da blir det overkommelig å lære bokstaver og lyder, både mht. bevisstgjøring og automatisering – under forutsetning av at grunnlaget mht. en viss fonembevissthet og grunnleggende begrepskunnskap angående bokstavformer er lagt i forkant.
Ulempen med en fast progresjon er at tekstene blir mindre innholdsrike, spesielt tidlig i progresjonen. For å bøte noe på dette ble Karstads markeringssystem utviklet. Fordi stumme bokstaver ble markert med understrek («minus lyd»), kunne man ta med ord med stum H, T, G, D og V – bokstaver langt uti progresjonen. Elevene lærte seg å se bort fra de understrekede bokstavene og avkodet ord med slike uten problemer. En positiv bieffekt var at mange likevel registrerte de understrekede bokstavene ubevisst eller bevisst og dermed var blitt dyktige stavere midt på andre trinn. Markering av vikarbokstaver og bokstavgrupper var også til hjelp for både avkodingen og staveutviklingen.
Det første forsøket med Fokus på første trinn omfattet i utgangspunktet bevisstgjøring på artikulasjon via språklydvers og talesymboler, legging av talesymbolkort etter diktat og bearbeiding av språklydsanger. For en god del elever var pusling og stavelsesdeling av sangtekstene motiverende og passe utfordrende. For elever med et svakt utgangspunkt var oppgavene imidlertid for krevende. Læreren ønsket å gi elevene samme trening, og med unntak av orddeling av sangteksten ble bearbeidingsoppgavene lagt vekk til fordel for mer tradisjonelle oppgaver.
Med denne nettressursen vil en imidlertid lett kunne differensiere etter behov, uten at noen trenger å føle på tilkortkommenhet. Siden Lesekurs A tar utgangspunkt i de samme sangene – bare med Skjelfjords progresjon – kan viderekomne førsteklassinger bearbeide språklydsangene i Lesekurs A mens de øvrige gjør oppgaver i Lesestart. Førskolelesere og barn som raskt inntar lesekunsten, kan eventuelt arbeide med Lesekurs B eller C også. Men da trenger de å trene på de aktuelle sangene i forkant. En metode for å få med flere på bearbeiding av sangtekstene er å sette elevene sammen to og to. Dette øker ofte læringsutbyttet og fører til gode diskusjoner om lyder, symboler og ortografi.
I noen av våre forsøk arbeidet hele klasser med de fire vanlige diftongene rett etter bokstavprogresjonen, i tillegg til at diftongen ei (EI/EG) var med i mange lesestykker. Det anbefales på det sterkeste å inkludere et fokus på diftonger i løpet av første trinn. I de siste forsøkene våre fikk førsteklassingene dertil en introduksjon til de bokstavløse lydene med sitt vanligste symbol før skoleslutt. Barna analyserte konsonantlydene artikulatorisk og la ord med talesymboler etter diktat. Dette var ikke for krevende etter den systematiske opplæringen i fonembevissthet og begreper etterfulgt av en intensiv leseopplæring.

Veiledning

Illustratør

Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen

Rettigheter

Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge, med finansiell støtte fra Stiftelsen Dam

Støttet av Stiftelsen Dam

 

Kreditering

Nettstedskart         Personvern         © Toril Karstad Kreativ Læring

Nettstedskart         Personvern

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge
ved hjelp av midler fra Stiftelsen Dam.
Logoer for Dysleksi Norge og Stiftelsen Dam
Samtykke for informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg en best mulig opplevelse av nettsiden og tjenestene våre.
Funksjonell Alltid aktiv
Den tekniske lagringen eller tilgangen er strengt nødvendig for det legitime formålet å muliggjøre bruk av en spesifikk tjeneste som abonnenten eller brukeren uttrykkelig har bedt om, eller for det eneste formålet å utføre overføring av en kommunikasjon over et elektronisk kommunikasjonsnettverk.
Preferanser
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for det legitime formålet å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Den tekniske lagringen eller tilgangen som utelukkende brukes til statistiske formål. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame, eller for å spore brukeren på et nettsted eller på tvers av flere nettsteder for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count}-leverandører Les mer om disse formålene
Preferanser
{title} {title} {title}