Hopp rett til innholdet
Fokus

Velg fokus

Lesekurs C

Fokus

Velg fokus

Your browser does not support the audio element.

Velg hvilket fokus du skal øve på.

  • 01: Bokstavformer Y/y
  • 02: Bokstavformer Æ/æ
  • 03: Bokstavformer Ø/ø
  • 04: Bokstavformer Å/å
  • 05: Bokstavform b
  • 06: Bokstavform d
  • 07: Stemt–ustemt-par V og F
  • 08: Stemt–ustemt-par D og T
  • 09: Stemt–ustemt-par B og P
  • 10: Stemt–ustemt-par G og K
  • 11: Minimale-par ʃ-lyd og ҫ-lyd
  • 12: M i slutten av ord
  • 13: Småord
  • 14: J-lyd med HJ
  • 15: J-lyd med GJ
  • 16: J-lyd med G
  • 17: J-lyd med LJ
  • 18: V-lyd med HV
  • 19: Stum V
  • 20: Stum T
  • 21: Stum D
  • 22: Stum G
  • 23: Kort å-lyd med O
  • 24: Kort å-lyd med Å
  • 25: Kort æ-lyd med E eller Æ
  • 26: Kort o-lyd med U
  • 27: Kort o-lyd med O
  • 28: Lang æ-lyd med Æ
  • 29: Lang æ-lyd med E
  • 30: Lang æ-lyd med E eller Æ
  • 31: Lang å-lyd med O

Navigasjon med tastaturet

  • Naviger med Tab (fram) og Shift+Tab (tilbake)
  • Velg «Hopp rett til innholdet» i starten, hvis du vil hoppe rett til valgmenyen.
  • Trykk linjeskift for å velge
  • Trykk Escape (Esc) for å gå ut av en meny

Til de voksne

Velg fokus. Lesekurs C starter med bokstavlydene. Først gjelder det formen til utvalgte bokstaver som dyslektikere og barn med norsk som andrespråk kan ha spesielle vansker med. Sangene fokuserer på bokstavformen via forenklede begrepsbeskrivelser. Her velger man bokstaver som den enkelte eleven trenger hjelp med. Etter dette kommer stemt–ustemt-par av bokstavlydene. Mange elever med språkvansker kan trenge hjelp med å skille mellom stemt og ustemt lyd. I Karstads masterprosjekt fikk en elev med språkvansker tydelig hjelp av det artikulatoriske fokuset på bokstavlyder i førsteklasse. Skulle han siden forveksle /g/ med /k/, var det bare å varsle om at den var stemt, så rettet han seg når han leste. I forlengelsen av dette fokuset på minimale par, kommer et fokus på minimale par med /ʃ/ eller /ҫ/ fra Fokus B. Sangen tar bare for seg SK/K-par, som skyss/kyss, mens Velg riktig ord også gjelder andre par, som skjære/kjære/tjære.
Mange av de resterende fokusene omhandler skriveregler og unntak fra disse.
Småordvers er en samling av småord. Noen av dem følger staveregler – som at kort å-lyd staves med O. Andre bryter en staveregel, f.eks. hovedregelen for dobbel konsonant. Sangen inneholder altså en broket samling med ord, der de fleste er høyfrekvente. Noen kan nok elevene lære via undervisning om regler og unntak. Men sjekk først om kunnskapene går inn via arbeid med sangteksten.
M i slutten av ord-vers gjelder en av de enkleste stavereglene, med svært få unntak. Den er derfor bra å starte med når elevene skal befatte seg med regler og unntak angående dobbel konsonant, som det blir mer fokus på mot slutten av lesekurset. (Heftet til Småordvers og M i slutten hører til Fokus C og D og er å finne i Ressurser.)
De neste sangene handler om stumme bokstaver, dessuten j-lyd med G foran i, y og ei (unntatt i ordet jeg). Her velger man fokus ut fra læringsbehov når det gjelder enkeltelever eller smågrupper, mens man gjerne følger progresjonen i hele klasser som forebyggende metode. I flere av disse fokusene arbeides det også med ordbygging, der elevene lager sammensatte ord eller ord med forstavelser eller endelser. (Heftene kalles Fokus E; dem finner man i Ressurser.)
De siste sangene tar for seg ulike stavemåter for æ-/å-/o-lydene i korte og lange utgaver. I det første heftet er det et tydelig fokus på dobbel-konsonant-regler, likeså i oppgaven Velg riktig ord på nett. I begge heftene er det dessuten fokus på ordbygging. (Heftene kalles Fokus F og er å finne i Ressurser.)

Veiledning

Illustratør

Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen

Rettigheter

Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge, med finansiell støtte fra Stiftelsen Dam

Støttet av Stiftelsen Dam

 

Kreditering

Nettstedskart         Personvern         © Toril Karstad Kreativ Læring

Nettstedskart         Personvern

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge
ved hjelp av midler fra Stiftelsen Dam.
Logoer for Dysleksi Norge og Stiftelsen Dam
Samtykke for informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg en best mulig opplevelse av nettsiden og tjenestene våre.
Funksjonell Alltid aktiv
Den tekniske lagringen eller tilgangen er strengt nødvendig for det legitime formålet å muliggjøre bruk av en spesifikk tjeneste som abonnenten eller brukeren uttrykkelig har bedt om, eller for det eneste formålet å utføre overføring av en kommunikasjon over et elektronisk kommunikasjonsnettverk.
Preferanser
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for det legitime formålet å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Den tekniske lagringen eller tilgangen som utelukkende brukes til statistiske formål. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame, eller for å spore brukeren på et nettsted eller på tvers av flere nettsteder for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count}-leverandører Les mer om disse formålene
Preferanser
{title} {title} {title}