

Teksten til sangen finner du nederst.
Sangen har rundt sju ord med hver av de diftongene vi har om nå. De er for det meste til slutt i hver strofe. Alle ai-strofene rimer derfor på hverandre. Det samme gjelder de andre diftongene.
Det er flere måter å si både au og ei på. Hvis du ikke sier det sånn som det er sunget i opptaket, kan du få hjelp til å finne noen alternative innspillinger i Ressurser: 12 Lesekurs B språklydvers. (Det er flere uttalemåter enn det som er spilt inn.)
Det er viktig at du lærer sangen utenat, for mange av oppgavene i Lesekurs B går ut på å bearbeide sangteksten. Kanskje du skal dele den i stavelser eller ord, kanskje du skal fylle inn manglende ord i teksten osv. Da går det mye lettere, og er morsommere, hvis du kan nynne deg gjennom sangen mens du arbeider, istedenfor å måtte spille av lydfilen i sin helhet.
Sangen skal hjelpe elevene å bli bevisste på en språklyd med et spesifikt skriftsymbol. Deretter skal sangteksten være den helhetsteksten som elevene bearbeider på ulike måter for å automatisere koblingene mellom lyd og symbol. I tillegg blir de dyktigere til å dele og lese stavelsesvis, skrive ortografisk, bruke tegnsetting og bygge setninger. De utvikler også ordforrådet.
Helhetslesemetoden til Jørgen Frost kombinert med Vebjørn Skjelfjords artikulasjonsbevissthetstrening ligger til grunn for denne pedagogikken. Ifølge Frost bør detaljarbeidet ta utgangspunkt i hel tekst. I Fokus utgjør språklydsangene til Karstad denne helhetsteksten. Fordelen med å arbeide med detaljene i språklydsanger er at mange ord med samme lyd og stavemåte er til stede, slik at sjansen for å danne sikre koblinger, både mht. lesing og staving, er svært stor. Selve helhetslesemetoden kan imidlertid brukes med alle slags tekster, inkludert andre sanger. Men der elevene trenger å koble lyder og symboler, er nok Fokus mest egnet.
Det fins rundt 30 alternative dialektinnspillinger som kan brukes ved sørlandsmål mm. Sangene fins bare på bokmål, og materiellet er i utgangspunktet tilpasset østlandsmål.
Karstad har valgt å benytte skoleelev Lydia M. Popkema til å illustrere sangene. Barnekunst er en viktig komponent i Fokus.
Det er så gøy
med mye støy!
Vi så ei røy
idet den fløy.
Vi lesset høy
på bondens øy.
Vi hadde hverdagstøy.
Å, kjære, hei:
Gi meg litt sei,
så er du grei!
Jeg bruker skei
og spiser skrei
som er så brei.
Det går jo i en fei!
Tekst: Toril Karstad. Melodi: trad.
Vokal: Frøydis Haugen VGS 1.
Illustrasjon: Lydia Madeleine Popkema
Planlegging, innstudering og produksjon: Toril Karstad
Arrangering, opptak og miksing: Øyvind Åge Berg, Berg Lydstudio
Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen
Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.
© Toril Karstad Kreativ Læring
Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge, med finansiell støtte fra Stiftelsen Dam