Hopp rett til innholdet
Fokus

Velg lyd

Lesekurs B

Fokus

Velg lyd

Your browser does not support the audio element.

Velg lyden og skriftsymbolet du skal øve på. Tren i denne rekkefølgen →

AI+AU
ØY+EI
RT
RN
RS
RL
RD
NG
N-K
SKJ
SJ
S-L
KJ
TJ
K-I/Y/EI
SK
G-N
N-G
EG+ØG
T-N
D-N
RT-N

Navigasjon med tastaturet

  • Naviger med Tab (fram) og Shift+Tab (tilbake)
  • Velg «Hopp rett til innholdet» i starten, hvis du vil hoppe rett til valgmenyen.
  • Trykk linjeskift for å velge
  • Trykk Escape (Esc) for å gå ut av en meny

Til de voksne

Velg en bokstavløs lyd med symbol. Det anbefales fortrinnsvis at elevene arbeider seg gjennom progresjonen fra start. I tilfelle kan man benytte tekstserien om Kai og Aud parallelt. Man kan også velge ut enkelte fokus basert på kartlegging av læringsbehov. En slik kartlegging kan man lese om i Toril Karstads masteroppgave, der A-klassen ble testet før prosjektstart.
Progresjonen i Lesekurs B ble utviklet gjennom aksjonsforskning i A-klassen på andre trinn. Vi mente at diftongene burde trenes inn først. Deretter var det fornuftig å jobbe med RT, RN, RS, RL og RD med sine bakgomlyder – siden de er lette å lære og følger samme mønster artikulatorisk. RL er ikke en bokstavløs lyd, men den bakre l-lyden (i noen dialekter den fremre). Likevel er den med i Lesekurs B pga. det nevnte mønsteret. RS er ett av svært mange symboler for lyden /ʃ/, som i mars.
Etter gjennomgangen av bakgomlydene med R først lagde vi en progresjon ut fra hyppighet og kompleksitet. Barna lærer da først om /ŋ/ med NG, og så med N foran K. Deretter lærer de flere symboler for /ʃ/, dvs. SKJ, SJ og S foran L – som i sliten. Deretter kommer de tre symbolene for /ҫ/ – KJ, TJ og K. I flukt med fokuset på regelen om bortfall av J foran /i/, /y/ og /ei/ presenteres så /ʃ/ med SK. I det opprinnelige materiellet følger deretter minimale par med SK/K. Dette fokuset er i nettressursen flyttet til Lesekurs C.
På Østlandet sør for Lillehammer uttales G foran N som /ŋ/, og dette blir det neste fokuset. Deretter kommer /ŋ/ med N foran G, som i mango. Dette er litt krevende siden NG jo er hovedsymbolet for lyden, mens her representerer NG to lyder. Bindestreken i symbolene betyr at det er to lyder.
Det neste fokuset gjelder EG-N og ØG-N. Her blir det enda mer komplekst, alt utfra dialekt. N-en står for bokstavlyden sin. På Vestlandet står også E og G for bokstavlydene. Nord for Lillehammer er E-en gjerne en e- eller æ-lyd og G-en en /ŋ/. På Østlandet sør for Lillehammer uttales derimot EG som diftongen ei og ØG som diftongen øy. Innspillingen i nettutgaven gjelder den siste uttalemåten, mens man finner en innspilling med «eŋn»-utgave i Ressurser. For elever med denne uttalen kan E-G-N-sangen regnes som andre vers i G-N-sangen.
Til slutt har vi fire tolydskombinasjoner som følger samme mønster. De første gjelder bokstavlyder, og de siste bokstavløse lyder. Mønsteret er at en eksplosiv konsonant blir etterfulgt av en nasal. Da skjer det noe rart ved at den eksplosive lyden blir så farget av den nasale at begge blir nasale! Bokstavlydkombinasjonene har tre ulike stavemåter, og de bokstavløse har to.

Veiledning

Illustratør

Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen

Rettigheter

Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge, med finansiell støtte fra Stiftelsen Dam

Støttet av Stiftelsen Dam

 

Kreditering

Nettstedskart         Personvern         © Toril Karstad Kreativ Læring

Nettstedskart         Personvern

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge
ved hjelp av midler fra Stiftelsen Dam.
Logoer for Dysleksi Norge og Stiftelsen Dam
Samtykke for informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg en best mulig opplevelse av nettsiden og tjenestene våre.
Funksjonell Alltid aktiv
Den tekniske lagringen eller tilgangen er strengt nødvendig for det legitime formålet å muliggjøre bruk av en spesifikk tjeneste som abonnenten eller brukeren uttrykkelig har bedt om, eller for det eneste formålet å utføre overføring av en kommunikasjon over et elektronisk kommunikasjonsnettverk.
Preferanser
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for det legitime formålet å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Den tekniske lagringen eller tilgangen som utelukkende brukes til statistiske formål. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame, eller for å spore brukeren på et nettsted eller på tvers av flere nettsteder for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count}-leverandører Les mer om disse formålene
Preferanser
{title} {title} {title}