

Teksten til filmen finner du nederst.
Se og hør filmen. Hent et speil, og si lyden mange ganger mens du studerer munnen din i speilet. Kjenn samtidig etter hva du gjør med taleorganene, hvilken del av tunga som møter hvilken del av taket. (NB: h-lyden blir lagd i strupehodet).
Kjenn på strupehodet om det dirrer eller spretter – da bruker du stemmen. Hold hånda foran munn og nese, og sjekk hvor lufta kommer ut. Er du usikker? Hold for nesa! Hvis lufta likevel kommer ut, kommer lufta fra munnen. Hvis alt stopper opp, er lyden nasal. Kjenn etter om lyden farer ut som en liten eksplosjon. Legg merke til om lufta strever med å komme ut.
Noen elever strever med å få tak på de abstrakte begrepene vi kaller språklyder. Når det gjelder konsonantene, hjelper det å kjenne etter artikulasjonen og definere den. Først må de kunne navn på taleorganene og artikulasjonene (som stemt, ustemt, eksplosiv eller nasal lyd). Skal eleven nyttiggjøre seg videoen, må dette først være undervist.
Artikulasjonsstedene er:
I tillegg til videoen trengs direkte undervisning og veiledning, der man utforsker lydene sammen og snakker om dem. Se veiledning for Fokus A i ressurser til nedlasting.
/ɖ/ med RD / RDD
Språklydsangen i dette fokuset handler om lyden /ɖ/. Det er en bokstavløs lyd siden den ikke har sin egen bokstav i alfabetet. Den bruker å skrives med bokstavgruppa R D.
Bildet viser Gard som plukker opp Hjørdis med sin gamle, verdifulle Ford med flott gardin. De skal på speiderleir i Hardanger. Hjørdis har helgardert seg mot at teltet skal rase i vinden, og har med bardun til å sikre det med. Hun håper inderlig at de andre jentene har husket teltet.
Si Ford, og gjenta siste lyd i full fart: fåɖ ɖ ɖ ɖ ɖ ɖ ɖ ɖ ɖ ɖ. Kjenn etter hva du gjør med taleorganene når du sier fåɖ ɖ ɖ ɖ ɖ ɖ ɖ ɖ ɖ ɖ.
På Østlandet og flere steder sier vi ikke /r/-/d/ i ord med R og D, som i gardin. De to bokstavene uttales som én lyd, en bakgomlyd. Nå skal vi bli kjent med den lyden: Si /d/! /d-d-d d-d-d/. Brett tungespissen litt bakover, og prøv å si /d/ en gang til! Da har du sagt /ɖ/ isteden! «ɖ ɖ ɖ ɖ ɖ ɖ ɖ ɖ».
Prøv å si /d/ og /ɖ/ annenhver gang ved å flytte på tungespisse: «d ɖ d ɖ d ɖ d ɖ d ɖ d ɖ d ɖ d ɖ».
Se på talesymbolet for /ɖ/! Trekanten er tungespissen. Den møter bakgommen, som er bakerste del av det ruglete området bak fortennene. Sikksakklinja betyr eksplosjonslyd. Vi presser tungespissen opp mot bakgommen og lar lufta presse på, til vi plutselig slipper opp, så lufta farer ut som en liten eksplosjon. Vi bruker også stemmen.
l tillegg til talesymbolet har /ɖ/ et lydskrifttegn. Det ser ut som en liten D, men er lengre, akkurat som lyden er lik /d/,men lenger bak i munnen: /ɖ/. Sånn er det lett å huske det tegnet. R-en i R D-ord blir stum.
På venstre side ser du to /ɖ/-ord med R D: gardin og lørdag. Men se på høyre side! Der ser du to /ɖ/-ord med R D D: harddisk og bordduk! Her blir både R-en og den første D-en stum.
l dette språklydhuset ser du tungespiss-mot-bakgom-leiligheten med gammelrosa farge. På venstre side i andre etasje ser du et hjerte. Til venstre er /ʈ/ som vi hadde om tidligere. Til høyre er parlyden /ɖ/ som bruker stemmen. Ellers uttales de likt. Oppe ved taket ser du stavemåtene for /ɖ/, som er R D og R D D.
Hvis du ikke sier /ɖ/ i dialekten din, kan du få hjelp til å finne fram opptaket av språklydsangen med sørlandsuttale i Ressurser til nedlastning.
Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen
Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.
© Toril Karstad Kreativ Læring
Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge, med finansiell støtte fra Stiftelsen Dam