Tips til arbeidet
- På alle øvelsene er det en full-skjerm-knapp oppe til høyre.
- Dersom du ønsker å ha full-skjerm-visning hele tiden, kan du på PC trykke F11.
- I øvelser må du klikke på SJEKK for å få kontrollert svarene og se antall rette.
- Dersom du ikke trykker på SJEKK, vil heller ikke poengene i sluttresultatet bli riktig.
- På resultatsida kan man klikke på utskriftsikonet for å få utskrift av resultatet. Dersom man først klikker på «Vis spørsmål», får man med en detaljert oversikt over besvarelsen på utskriften. Et alternativ er å ta skjermbilde av siden.
Navigasjon med tastaturet
- Naviger med Tab (fram) og Shift+Tab (tilbake)
- Velg «Hopp rett til innholdet» i starten, hvis du vil hoppe rett til valgmenyen.
- Trykk linjeskift for å velge
- Trykk Escape (Esc) for å gå ut av en meny
Oversikt over øvelsene
1. Lyd og symbol
Lyd og symbol er instruktive videoer som kan gi hjelp til å analysere sin egen artikulasjon, og bli bevisst på bokstavers form og lyders stavemåter.
Presentasjonene tar utgangspunkt i den aktuelle språklydsangen. Innholdet i sangteksten blir gjennomgått, og noen ord og uttrykk blir forklart.
Spesielle trekk ved noen lyder sammenlignes med «tilsvarende» trekk ved bokstaven. Konsonantene presenteres via tverrsnitt av artikulasjonene og talesymboler og språklydhus. Førsteklassingen Leonora demonstrerer forskjellen på lang og kort vokal.
Videoene kan demonstrere for foreldre og lærere hvordan man kan hjelpe elevene å analysere egen artikulasjon; en metode som har vist seg effektiv for å forebygge og avhjelpe såkalte fonologiske lese- og stavevansker.
2. Velg symbol
Oppgavene gjør bruk av Fokus talesymboler. Symbolene er intuitive og læres fort når de kombineres med artikulasjonsbevissthetstrening. I Karstads femårige forsøk i hele førsteklasser ble symbolene benyttet ukentlig, noe som ble redningen for flere elever som ikke klarte å lære bokstavene eller «lytte ut» lydene i ord. Enkelte elever ga uttrykk for at de trengte talesymbolene for å lære bokstavene.
Talesymbolene ble utviklet i 2004 for å avhjelpe en mellomtrinnselevs vedvarende stavevansker. Eleven var visuelt sterk og avkodet ord som «kinesiske tegn» uten å forstå sammenhengen mellom lyd og symbol. Staving var nesten umulig fordi han ikke analyserte ordene på lydnivå. Via talesymbolene ble bevisstheten på lydene oppøvd, så staveferdighetene utviklet seg.
3. Velg riktig bilde
I denne oppgaven skal elevene finne ut om de aktuelle ordene som bildene representerer, inneholder aktuell lyd. Lyden kan være først, sist eller inni ordene. Utførelsen krever det Skjelfjord kaller sekvensanalyse der elevene «smaker» seg fram gjennom ordet lyd for lyd og kjenner etter om lyden er til stede. Ordene er opplest.
4. Finn bokstav
Oppgaven skal gi hjelp til å koble lyder til bokstaver. Alle bokstavene til aktuell lyd skal markeres idet man sier lyden. Denne enkle øvelsen har ofte vist seg effektiv.
5. Koble symbolpar
Store og små bokstaver for vokalene skal kobles sammen. Talesymboler og bokstaver skal kobles sammen når det jobbes med konsonantene. Oppgaven bygger videre på øvelse 3 og 4.
Skal arbeidet med talesymboler ha noen hensikt, trenger elevene hjelp til å forstå symbolikken – via undervisning om artikulasjonssteder og artikulasjonsmåter.
6. Lær sang
Det er viktig at språklydsangene læres godt, gjerne utenat. I de følgende oppgavene skal de bearbeides på ulike måter. (Dette er i henhold til Helhetslesemetoden til Jørgen Frost.)
De fleste språklydsangene inneholder masse ord med den aktuelle lyden. Sangene har vist seg å utvikle språket og artikulasjonen til elever med språkvansker eller norsk som andrespråk. I videoen i oppgave 1 blir sangen presentert, og kanskje noen vanskelig ord blir forklart.
7. Velg ord i sangen
Her skal alle ord som inneholder dagens lyd markeres. Oppgaven er litt krevende fordi du noen ganger må forholde deg til vikarbokstaver, som O for å-lyd eller U for o-lyd. Det er alltid en god hjelp å diskutere lyder og stavemåter med noen andre.
8. Sorter linjer
Sangtekstens strofer er havnet i tilfeldig rekkefølge. Oppgave er å rydde i rotet!
9. Fyll inn ord
I denne oppgaven mangler det noen ord i sangteksten. Du skal fylle inn med riktig stavede ord.
10. Pusle ord
I denne pusleoppgaven skal du dra ordene i sangtekstens deler på riktig plass. Pass opp! Noen ganger kan «lappen» sprette tilbake igjen! Vær på vakt, så ikke lappen blir liggende igjen!
11. Reparer sang
Ordene i sangteksten er presset sammen til ordkjeder. I tillegg mangler store bokstaver og tegnsetting – med noen få unntak. Oppgaven blir å «reparere sangteksten». Kan du sangen godt, har du bedre kontroll. De vet hva resultatet skal bli.
12. Del opp sang (last ned)
Denne nedlastningsoppgaven går ut på å markere vokaler og diftonger og dele opp sangteksten i stavelser.
13. Les ord
Høyfrekvente ord og en del andre ord knyttet til bokstavprogresjonen i Lesekurs A skal her leses. Stumme bokstaver har understrek, slik at du kan se bort fra bokstaver du ikke har øvd inn. Vikarbokstaver er feite, og diftonger har brun farge.
14. Skriv ord
Her skal du skrive ord etter diktat.
15. Finn rimord
Dette er en memory-oppgave der du skal koble sammen to og to ord som rimer. Du må være oppmerksom på lydene og ikke bare hva du ser. Noen ord slutter på samme lyder selv om de staves ulikt.
16. Del i stavelser
Ord skal staves, og deles opp i stavelser med bindestrek. Dette skal oppøve stavelsesbevissthet. På noen av ordene er det flere alternative løsninger.
17. Les historien
Alle historiene har bilder som er tegnet av barn. Tekstene inneholder bare innøvde lyder og bokstaver,
med unntak av stumme bokstaver og ordene de og det. I de siste fokusene blir tekstene mer tematisk interessante. Tekstene er lest inn i sakte tempo, slik at det er enklere å lese sammen med stemmen. Eller du kan lytte en gang først mens du følger med i teksten.
Noen av tekstene fins også i heftene til nedlastning. Det kan også være en fordel å lese de nettbaserte tekstene på papir i tillegg. Papirlesing bør ikke velges bort.
18. Finn nøkkelord
Etter å ha lest teksten skal du finne nøkkelordene som leses opp. I noen lange tekster er bare en del av fortellingen benyttet. Dette er et første skritt i arbeidet med å nyttiggjøre seg understrekning av nøkkelord som et hjelpemiddel for minnet. I heftene til nedlastning fins de samme tekstene og nøkkelordoppgavene.
19. Fortell historien
Etter å ha lest tekstene og jobbet med nøkkelord, skal du få anledning til å gjenfortelle hele eller deler av historien – enten til et menneske direkte eller via lydopptak. Dersom du har streket under nøkkelord i heftene, kan du bruke understrekningene som minnehjelp. Er oppgavene bare gjort på internett, må du isteden gjenkalle fortellingen uten å se nøkkelordene. Det foregående arbeidet med nøkkelord skulle uansett være en hjelp.
20. Løs rebus (last ned)
I Lesekurs A og B fins rebuser med hele setninger, der du skal omtolke Fokus talesymboler til bokstaver. Oppgaven forutsetter at man har benyttet talesymbolene til bevisstgjøring på artikulasjon, noe øvelsene 1, 2 og 5 i legger grunnen for. Rebusene er knyttet til historien du har arbeidet med i de foregående oppgavene.
Dersom du ikke har anledning til å skrive ut oppgavene, kan du laste dem ned og se på dem på skjermen mens du skriver opp setningene på et ark.
21. Skriv sang (last ned)
Sangteksten skal skrive med løkke- eller stavskrift etter forskrift. Man kan laste ned og skrive ut arkene, eller man kan laste dem ned og se på arkene på skjermen mens man skriver på et eget ark eller i ei skrivebok med hjelpelinjer.