Til eleven
På hver side skal du lese ord. Det første er det bilde av, så du kan skjønne hva ordet betyr. Du kan lese ordene på egen hånd med det samme, hvis du har lyst og synes det er lett. Du kan også trykke på lydknappen og lese sammen med stemmen. Les ordet på nytt mens du venter på neste oppleste ord. Etter å ha øvd sammen med stemmen, kanskje flere ganger, kan du lese selvstendig.
Når vi leser samme ord flere ganger, skjer det noe rart i hjernen. Da blir ofte hele bokstavrekka lagret i hjernen, så vi kjenner den igjen raskt siden. Når masse ord er lagret i hukommelsen på den måten, går det fort å lese. Da kan vi også fokusere på å lese på en spennende måte. Og det blir ganske lett å skrive.
Det er viktig å ikke sammenligne seg med andre. Noen trenger å lese samme ord massevis av ganger før det er lagret, mens noen heldiggriser kan se det noen få ganger før det fester seg. Det som er viktig, er å dra lydene sammen istedenfor å si én og én lyd. Hvis du passer på å dra lydene sammen, uten at det blir opphold mellom lydene, blir det bra lesing, og du lagrer ordet lettere.
Navigasjon med tastaturet
• Naviger med Tab (fram) og Shift+Tab (tilbake)
• Velg «Hopp rett til innholdet» i starten, hvis du vil hoppe rett til øvelsen
• Trykk linjeskift eller mellomrom for å velge
• Noen ganger brukes piltaster for å bla mellom ulike valg
• Trykk Esc (escape) for å gå ut av en meny eller et valg
• Volum og spoling styres med piltaster
Til de voksne
I denne oppgaven kan barna lese ordene selvstendig, eller de kan velge å lese sammen med stemmen. En svært viktig ferdighet som vi tilstreber fra begynnelsen av selve leseopplæringen (helst etter en periode med begreps- og språkbevissthetstrening), er at barna skal dra lydene sammen til ord. De skal ikke si én og én lyd separat og dra sammen i hodet etterpå. En slik framgangsmåte kalles lydplukking og er ikke virkelig lesing. Den metoden tar også lang tid, og den er vanskelig å avlære, hvis den har festnet seg. Å dra lydene sammen kaller vi sammenlesingsteknikk. Det bør tilstrebes hele veien.
I starten kan det være vanskelig å dra de eksplosive lydene eller korte vokalene sammen med neste lyd. Den voksne kan analysere ordet først. Hvis det er en kort lyd, varles barnet på forhånd om at det må legge merke til både denne og neste bokstav og si lydene i sammenheng.
Barnet bør også bevisstgjøres på at lydene /v/ og /j/ kan holdes på. Vi voksne sier dem ofte korte, men de er lange lyder. Øv på det! Lyden /h/ må trenes spesielt på. Hvis man sier den sterkt og kraftig, farer nesten all lufta ut. Da har man ikke nok luft til resten av ordet. Tren på å si den stille og forsiktig.