Til eleven
Du skal skrive ordene ved å dra store vokalbokstaver og talesymboler for konsonantene inn i riktig rute. Si ordet sakte, og kjenn på hver lyd, så du oppdager alle lydene i rekkefølge. Trykk Sjekk for å se om du klarte oppgaven, før du går videre via den grønne knappen med pil.
Navigasjon med tastaturet
• Naviger med Tab (fram) og Shift+Tab (tilbake). På nettbrett-tastatur bruker du ALT + Tab.
• Velg «Hopp rett til innholdet» i starten, hvis du vil hoppe rett til øvelsen.
• VIKTIG! Når du er i gang med å løse oppgaven, skal du bare bruke linjeskift og piltaster:
- Du flytter mellom tegnene, og velger ved å trykke linjeskift. (Du flyttes automatisk opp)
- Du flytter mellom de tomme rutene, og velger ved å trykke linjeskift.
- Trykk piltast én gang for å komme ned igjen til rekka med tegn.
• Det er mulig å velge et tegn som står i en rute og flytte det til en ledig rute.
• Fortsett slik til du har fylt alle rutene.
• Trykk tabulator til du kommer til «Sjekk»-knappen.
Til de voksne
Barna har til nå øvd på bokstaver og talesymboler separat. I denne oppgaven skal vokalbokstaver og talesymboler til konsonantene kombineres til ord. For å klare staving må elevene beherske sekvensanalyse. (Se veiledning til oppgave 3: Velg riktig bilde).
Barn som ikke mestrer å analysere ord lyd for lyd, trenger hjelp til denne oppgaven. Man gir barnet like mange klosser som antall ruter i hver oppgave. Man veileder barnet i å holde på hver lyd i rekkefølge, eller gjenta raskt hvis lyden er kort eller eksplosiv, og legge en kloss for hver lyd det oppdager. Korte vokaler kan med fordel holdes på. En vei inn i sekvensanalysen kan for mange være det motsatte: Den voksne sier én og én lyd i et ord, og barnet skal dra lydene sammen. Det kalles lydsyntese. Barnet får utdelt klosser og holder på første lyd (eller gjentar raskt) mens det skyver klossen mot den neste. Idet de krasjer, sier det neste lyd, osv. Hvis det ikke ble opphold mellom lydene, kan barnet ofte si hvilket ord det ble. Les mer om lydkrasjemetoden og andre fonemøvinger i Karstads fagbok «Kreativ og begrepsbasert skriftspråklæring». I Ressurser fins dessuten et lite dokument kalt: Ideer til dynamisk testing av fonemanalyse og fonemsyntese som forklarer lydkrasjemetoden.