Hopp rett til innholdet
Fokus

Velg lyd

Velg øvelse

ŋ-lyd med G foran N: 9 Del opp sang

Forrige øvelse
Neste øvelse
Lukk øvelse
Fokus

Velg lyd

Velg øvelse

Forrige øvelse
Neste øvelse
Lukk øvelse

ŋ-lyd med G foran N: 9 Del opp sang

spill av instruksjonen
Your browser does not support the audio element.

Du kan laste ned øvingsark ved å klikke på knappen for nedlastning.

Last ned
Veiledning
Kreditering

Nettstedskart         Personvern         © Toril Karstad Kreativ Læring

Nettstedskart         Personvern

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge
ved hjelp av midler fra Stiftelsen Dam.
Logoer for Dysleksi Norge og Stiftelsen Dam
Samtykke for informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg en best mulig opplevelse av nettsiden og tjenestene våre.
Funksjonell Alltid aktiv
Den tekniske lagringen eller tilgangen er strengt nødvendig for det legitime formålet å muliggjøre bruk av en spesifikk tjeneste som abonnenten eller brukeren uttrykkelig har bedt om, eller for det eneste formålet å utføre overføring av en kommunikasjon over et elektronisk kommunikasjonsnettverk.
Preferanser
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for det legitime formålet å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Den tekniske lagringen eller tilgangen som utelukkende brukes til statistiske formål. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame, eller for å spore brukeren på et nettsted eller på tvers av flere nettsteder for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count}-leverandører Les mer om disse formålene
Preferanser
{title} {title} {title}

Til eleven

Denne oppgaven til sangteksten skal du laste ned og gjøre for hånd.

  1. Sett prikk under alle vokaler og strek under diftonger. Hver prikk eller strek markerer en stavelse.
  2. Tegn stavelsesbuer under hvert ord.
  3. Skriv antall språklyder rett over hvert ord. Legg merke til hvordan du uttaler ordet, og skriv antallet språklyder du selv sier.

Noen ganger kan det være ei bokstavgruppe eller en dobbel konsonant som bare har én lyd. Andre ganger er det kanskje en stum bokstav som ikke har noen lyd. Noen ganger kan det til og med være en stum bokstav mellom to bokstaver som bare uttales som én lyd, som RDT i hardt. Men det er forskjellig fra dialekt til dialekt hvordan ordene uttales.

Navigasjon med tastaturet

• Naviger med Tab (fram) og Shift+Tab (tilbake)
• Velg «Hopp rett til innholdet» i starten, hvis du vil hoppe rett til øvelsen.
• Trykk linjeskift eller mellomrom for å velge
• Noen ganger brukes piltaster for å bla mellom ulike valg
• Trykk Esc (escape) for å gå ut av en meny eller et valg

Til de voksne

Denne oppgavetypen er bare til nedlastning. Elevene får oppgavene utskrevet, enten på skolen eller hjemme.
Oppgaven består i å dele ordene i sangteksten i stavelser ved hjelp av buer. Aller først skal elevene sette prikk under vokalene og strek under eventuelle diftonger. Forklar at det bruker å være en vokal eller diftong i hver stavelse, selv om vi ikke uttaler dem. (Ordet femten uttales gjerne «femtn», men det er fortsatt to stavelser. Det oppdager man når man klapper rytmen.)

Denne oppgaven krever et fokus på egen dialekt. Elevene skal skrive antall lyder over hvert ord. Her skal de forholde seg til egen uttale. Noen sier bokstavlydene i ei bokstavgruppe som andre uttaler som én lyd. Noen uttaler det som for andre er stumme bokstaver.

Ut fra elevenes alder og skrifterfaring velger man mellom følgende framgangsmåter:

  1. Man følger ikke vanlige regler for orddeling med bindestrek. Isteden sørger man for at bokstavgrupper eller doble konsonanter som utgjør én lyd, havner i samme stavelse.
  2. Man følger vanlige delingsregler, slik at konsonantene i ei bokstavgruppe eller i en dobling havner i hver sin stavelse. Eksempler: man-ge, al-le. I tilfelle må elevene få opplæring i slike delingsregler, og de må bevisstgjøres på at grupper som utgjør én lyd blir delt opp. (Se veiledning til oppgave 16 i Lesekurs A: Del i stavelser, der hovedreglene for orddeling ved linjeskift gjennomgås.)

Grafisk design

Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen

Rettigheter

Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge, med finansiell støtte fra Stiftelsen Dam