Denne oppgaven til sangteksten skal du laste ned og gjøre for hånd.
Noen ganger kan det være ei bokstavgruppe eller en dobbel konsonant som bare har én lyd. Andre ganger er det kanskje en stum bokstav som ikke har noen lyd. Noen ganger kan det til og med være en stum bokstav mellom to bokstaver som bare uttales som én lyd, som RDT i hardt. Men det er forskjellig fra dialekt til dialekt hvordan ordene uttales.
• Naviger med Tab (fram) og Shift+Tab (tilbake)
• Velg «Hopp rett til innholdet» i starten, hvis du vil hoppe rett til øvelsen.
• Trykk linjeskift eller mellomrom for å velge
• Noen ganger brukes piltaster for å bla mellom ulike valg
• Trykk Esc (escape) for å gå ut av en meny eller et valg
Denne oppgavetypen er bare til nedlastning. Elevene får oppgavene utskrevet, enten på skolen eller hjemme.
Oppgaven består i å dele ordene i sangteksten i stavelser ved hjelp av buer. Aller først skal elevene sette prikk under vokalene og strek under eventuelle diftonger. Forklar at det bruker å være en vokal eller diftong i hver stavelse, selv om vi ikke uttaler dem. (Ordet femten uttales gjerne «femtn», men det er fortsatt to stavelser. Det oppdager man når man klapper rytmen.)
Denne oppgaven krever et fokus på egen dialekt. Elevene skal skrive antall lyder over hvert ord. Her skal de forholde seg til egen uttale. Noen sier bokstavlydene i ei bokstavgruppe som andre uttaler som én lyd. Noen uttaler det som for andre er stumme bokstaver.
Ut fra elevenes alder og skrifterfaring velger man mellom følgende framgangsmåter:
Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen
Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.
© Toril Karstad Kreativ Læring
Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge, med finansiell støtte fra Stiftelsen Dam