

Teksten til filmen finner du nederst.
Se og hør filmen. Hent et speil, og si lyden mange ganger mens du studerer munnen din i speilet. Kjenn samtidig etter hva du gjør med taleorganene, hvilken del av tunga som møter hvilken del av taket. (NB: h-lyden blir lagd i strupehodet).
Kjenn på strupehodet om det dirrer eller spretter – da bruker du stemmen. Hold hånda foran munn og nese, og sjekk hvor lufta kommer ut. Er du usikker? Hold for nesa! Hvis lufta likevel kommer ut, kommer lufta fra munnen. Hvis alt stopper opp, er lyden nasal. Kjenn etter om lyden farer ut som en liten eksplosjon. Legg merke til om lufta strever med å komme ut.
Noen elever strever med å få tak på de abstrakte begrepene vi kaller språklyder. Når det gjelder konsonantene, hjelper det å kjenne etter artikulasjonen og definere den. Først må de kunne navn på taleorganene og artikulasjonene (som stemt, ustemt, eksplosiv eller nasal lyd). Skal eleven nyttiggjøre seg videoen, må dette først være undervist.
Artikulasjonsstedene er:
I tillegg til videoen trengs direkte undervisning og veiledning, der man utforsker lydene sammen og snakker om dem. Se veiledning for Fokus A i ressurser til nedlasting.
Lyden /p/
Om sangen
Språklydsangen i dette fokuset handler om lyden / p /. Slik begynner sangen: Pelle pakket påskepynt til postmann Pat og Peter Pan.
Her er det mange ord med lyden p/ p/ p/ p/ p/ p/ p/ p/ p.
På bildet ser vi det sangen handler om. Pelle pakket påskepynt som han skulle gi til Postmann Pat og Peter Pan. Per og Pål, brødrene til Askeladden, håpet å vinne prinsessen og halve kongeriket gjennom å plukke plommer og lage plommepudding til prinsessen. Hun skulle også få et perlekjede. Tror du de lyktes? Eller kanskje Askeladden fant på noe enda lurere?
Den store bokstaven for lyden /p/ består av ei loddrett linje og en bueform oppe. Åpningen er i retning mot venstre, vi sier «venstrebue». Den lille p-en har ei dyp loddrett linje og en liten rund form til høyre.
Lyden /p/ er en konsonant. /p/ kan vi ikke synge på. Den blir dessuten borte med en gang.
Om artikulasjonen
Sangen om lyden /p/ starter sånn: Pelle pakket påskepynt ... Nå skal vi si navnet Pelle på en spesiell måte: p/ p/ p/ p/ p/ p-elle. Kjenn etter hvordan vi lager lyden /p/: p! p! p! p! Jeg kjenner at jeg trykker leppene sammen mens lufta presser på. Plutselig åpner jeg, så lufta farer ut som en liten eksplosjon. Nå skal jeg sjekke om jeg bruker stemmen; det kan du også gjøre:
Jeg holder fingrene på strupehodet i halsen mens jeg sier /p/: ! p! p! Nei, det rører seg nok bittelitt, men det er bare fordi jeg sier /p/ så sterkt. Nå skal jeg si /b/ isteden, og se om det blir forskjell: /b/, /b/. Å, ja, det var stor forskjell. Når jeg sier /b/, bruker jeg stemmen. Da spretter strupehodet skikkelig. Jeg bruker ikke stemmen når jeg sier /p/.
p
Alle konsonantlydene har et talesymbol i tillegg til bokstaver. Se på talesymbolet! Det viser leppene som er presset sammen. Sikksakk-streken betyr eksplosjon. Lufta kommer ut som en liten eksplosjon. Vi bruker ikke stemmen; derfor er det ikke noe symbol for stemmebånd.
Se på språklydhuset. Kan du finne talesymbolet til lyden /p/ der? /p/ bor i leppe-mot-leppe-leiligheten. Mellom /p/ og /b/ er det et hjerte. Det betyr at de er et par, kanskje mann og kone. /b/ bruker stemme og er ganske høyrøstet, mens /p/ bare hvisker. Bortsett fra denne forskjellen er lydene /p/ og /b/ like. De er parlyder. Når vi sier /p/, trykker vi leppene sammen og stenger for lufta. Imens presser lufta på. Plutselig åpner vi, så lufta farer ut, som en liten eksplosjon. Vi bruker ikke stemmen.
Tegning til sang: Lydia Madeleine Popkema
Fotografier, filmklipp, språklydhus og plansjer: Toril Karstad
Grafisk design av Fokus talesymboler og tverrsnitt av taleorganer: Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen
Toril Karstad
Fokus © Toril Karstad Kreativ Læring
Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.