

Teksten til filmen finner du nederst.
Se og hør filmen. Hent et speil, og si lyden mange ganger mens du studerer munnen din i speilet og lytter etter vokallyden. Legg merke til hva du gjør med taleorganene.
Hvor mye gaper du med kjeven? Er leppene runde? Kanskje de nesten smiler?
Alle vokalene kan være lange eller korte. Si lang og kort vokal annenhver gang mens du holder pekefingeren på nesa og tommelen under haka. Kanskje du merker at den korte er mer åpen, slik at fingrene kommer lenger fra hverandre?
Alle vokaler bruker stemmen; du kan kjenne med fingeren at strupehodet der stemmebåndene er, dirrer.
Det er ikke like vanskelig å oppdage vokaler som konsonanter. Man kan lytte seg til dem, hvis man ikke har en alvorlig hørselshemming. Noe som kan forvirre, er hvis elevene bruker bokstavnavn til konsonantene når de staver. Da faller kanskje vokalene bort: Kåpe blir KP, neste blir NST.
Vokaler skilles fra hverandre ut fra kategoriene åpen/trang, rundet/urundet, fremre/bakre. Selv om det er lettere å lytte ut vokaler enn konsonanter, er de vanskeligere å kategorisere. Særlig for elever med språkvansker eller et førstespråk med få vokaler kan det være viktig med et fokus på vokaler.
Det enkleste, i tillegg til å se i speil, er å sammenligne to vokaler. Barnet kan se i speil mens det sier to lyder annenhver gang. Man kan også ta bilde eller video av hver av artikulasjonene barnet gjør, så barnet får se forskjellen. En tredje metode, oppfunnet av Adrian Underhill, er å bruke fingrene for å kjenne og se bevegelse. På bildet sammenligner barnet vokalene i, u og o.
Åpen/trang: Jo lenger ned man slipper kjeven, desto åpnere blir lyden. Barnet setter pekefinger over nesa, og tommelen under haka, og legger merke til hva som skjer når en skifter fra /y/ via /ø/ til /a/. Avstanden mellom fingrene øker for hver lyd i rekka.
Fremre/bakre: Barnet plasserer pekefingeren på tungespissen og sier /i/. Kontakten mellom fingeren og tungespissen opprettholdes mens barnet skifter til /u/ og videre til /o/. Slik havner fingeren gradvis lenger inn i munnen. Konklusjon: Vi sier /o/ lengst bak.
Rundet/urundet: Barnet plasserer en fingertupp i hver munnvik og går fra /u/ til /i/ eller /y/ til /e/ osv. I eksemplene øker avstanden mellom fingrene fra første til andre vokal.
Bevisstgjør på kort og lang vokal:
Øv på å si lang og kort vokal annenhver gang. La barna rykke til i kroppen mens de sier superkorte vokaler. Kort, trykksvak e-lyd er en egen lyd med sitt eget lydskrifttegn: /ə/. Mens denne lyden skrives med mange ulike bokstaver på engelsk, skrives den med E på norsk, og den skal kodes som en kort /e/. Den er veldig slapp og kan lett bli borte fra barnas bevissthet når de skal skrive. I bøyningsendelser er E-en alltid kort og slapp.
Karstads fagbok «Kreativ og begrepsbasert skriftspråklæring» gir en grundig innføring i disse temaene.
Lyden /å/
Om sangen
Språklydsangen i dette fokuset handler om lyden /å/. Slik begynner sangen: Ålen Åse åler seg som en ånd …
Her er det mange ord med lyden åååååååååååå.
På bildet ser vi det sangen handler om. Ålen Åse følger etter båten med de råtne årene, fordi snøret har fristende åte – lokkemat – på kroken. Åtet er laks som har ligget i olje. Åse lukter, eller ånder, på laksen. Åtet lukter vondt, så hun biter ikke over, heldigvis. Fiskeren får ikke napp, og Åse kan leve videre.
Å-lyden er en vokal som vi kan synge på: åååååååååå. Det er ingenting som stenger for lufta. Bokstaven for lyden /å/ er som en A/a med en liten sirkel over. Leppene har liten, rund form når vi sier /å/, og bokstaven Å/å har liten, rund form øverst.
Hvis du studerer teksten, kanskje du oppdager at det er noen O-er som er feite. De har å-lyd. Slike O-er kaller vi vikarbokstaver.
Hvis læreren din er syk, kommer det en vikar isteden. I ordene SOM, OVER, OFTE og OLJET er symbolet for å-lyden en O-bokstav, og ikke en Å-bokstav.
Om artikulasjonen
Sangen om lyden /å/ starter sånn: Ålen Åse åler seg som en ånd ... Nå skal vi si navnet Åse på en spesiell måte: åååååååååse. Kjenn etter hvordan vi lager lyden /å/: åååååååååse, åååååååååse. Jeg merker at jeg slipper kjeven ned og runder leppene.
Når jeg kjenner på strupehodet i halsen, dirrer det: åååååååååå. Jeg bruker altså stemmen, og ikke bare luft.
/å/ har rundet leppeåpning, og jeg gaper litt med kjeven.
Ordet Åse har en lang /å/-lyd: åååååååååse. I mange andre ord er å-lyden kort: /å! å! å!/ Ordet ånd har en kort /å!/: ånd, ånd.
Når vi sier /å/ og /å!/, runder vi leppene, slipper kjeven ned og bruker stemmen.
Tegning til sang: Lydia Madeleine Popkema
Fotografier, filmklipp, språklydhus, plansjer og mnemoteknikk-bilde (elementer fra barnetegninger): Toril Karstad
Grafisk design av Fokus talesymboler og tverrsnitt av taleorganer: Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen
Toril Karstad
Taktil-kinestetisk pedagogikk: Adrian Underhill © (Underhill, A. (2005). Sound foundations: learning and teaching pronunciation: Macmillan books for teachers. London: MacMillan Education.)
Fokus © Toril Karstad Kreativ Læring
Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.