Hopp rett til innholdet
Fokus

Velg sang

Engelsk

Fokus

Velg sang

Engelsk

spill av instruksjonen
Your browser does not support the audio element.

Velg sangen du skal øve på

  • 1: Personlige pronomener + “to be”
  • 2: I’ll tell you about (aʊ-lyd)
  • 3: Please stay away (eɪ-lyd 1)
  • 4: You may caper (eɪ-lyd 2)
  • 5: Straighten up (eɪ-lyd 3)
  • 6: Cry, little fly (aɪ-lyd)
  • 7: Buy some sugar (ʃ-lyd)
  • 8: It’s a pleasure (ʒ-lyd)
  • 9: I felt so old (əʊ-lyd)
  • 10: Here’s a picture (tʃ-lyd)
  • 11: There’s a virgin (dʒ-lyd)
  • 12: There were two boys (ɔɪ-lyd)
  • 13: Both north and south (ɵ-lyd)
  • 14: These four people (ð-lyd)
  • 15: Are these clothes his (z-lyd)
  • 16: I’m not sure (ʊə / jʊə)
  • 17: I was frightened (Stum GH foran T)
  • 18: Why do you stare (eə-lyd)
  • 19: My dear reindeer (ɪə-lyd)
  • 20: Once I wanted (w-lyd)
  • 21: Journalist, a nurse (ɜ:-lyd)
  • 22: I must laugh (f-lyd med GH og PH)
  • 23: We went to Heathrow airport (ɔ:-lyd)
  • 24: Teacher, rent (i:-lyd i homofone par)
  • 25: My music teacher (ju:- og u:-lyd)
Veiledning
Kreditering

Nettstedskart         Personvern         © Toril Karstad Kreativ Læring

Nettstedskart         Personvern

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge
ved hjelp av midler fra Stiftelsen Dam.
Logoer for Dysleksi Norge og Stiftelsen Dam
Samtykke for informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg en best mulig opplevelse av nettsiden og tjenestene våre.
Funksjonell Alltid aktiv
Den tekniske lagringen eller tilgangen er strengt nødvendig for det legitime formålet å muliggjøre bruk av en spesifikk tjeneste som abonnenten eller brukeren uttrykkelig har bedt om, eller for det eneste formålet å utføre overføring av en kommunikasjon over et elektronisk kommunikasjonsnettverk.
Preferanser
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for det legitime formålet å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Den tekniske lagringen eller tilgangen som utelukkende brukes til statistiske formål. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame, eller for å spore brukeren på et nettsted eller på tvers av flere nettsteder for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count}-leverandører Les mer om disse formålene
Preferanser
{title} {title} {title}

Navigasjon med tastaturet

  • Naviger med Tab (fram) og Shift+Tab (tilbake)
  • Velg «Hopp rett til innholdet» i starten, hvis du vil hoppe rett til valgmenyen.
  • Trykk linjeskift for å velge
  • Trykk Escape (Esc) for å gå ut av en meny

Til de voksne

Velg sang/fokus. Her er det ingen progresjon, bortsett fra at de siste sangtekstene er mer krevende enn de første. Et av de siste fokusene handler om homofone ord med lang i-lyd, og er krevende. Man kan enten følge rekkefølgen i heftet og nettressursen, eller man kan velge ut det elevene trenger å fokusere på.
Sang nr. 1 trener elevene i personlige pronomener og verbet «to be» med sine ulike utgaver – inkludert forkortelser med apostrof. Hver av de øvrige sangene, ev. enkeltvers, tar for seg en språklyd eller et stavemønster. Det som skiller noen av dem fra de fleste norske sangene, er at de kan inneholde flere alternative stavemåter for samme lyd. Det gjør dem mer komplekse, og det kreves mer bevisstgjøring og analyse. Å gjøre ulike øvelser knyttet til sangteksten kan hjelpe elevene å lære ortografien. Likeså kan det nedlastbare lekseopplegget – der en del av ordene fra sangen analyseres mht. uttale (notert med lydskrift), stavemåte, betydning og ordklasse – hjelpe. Dette opplegget har blitt benyttet med elever med dysleksi og språkvansker på sjette til åttende trinn.
I heftet med de illustrerte sangene er grafemet for den aktuelle lyden markert med feit skrift. Her er ikke feit skrift symbol bare for vikarbokstaver, som i Fokus norsk. Fordelen med denne enkle markeringen er at de ulike symbolene for én og samme lyd i en del sanger trer tydelig fram. I sang 1 er det hele kombinasjonen av personlige pronomener og «to be» som er feit.
Elevene som de engelske sangene ble lagd på oppfordring fra, hadde stor nytte av et inngående fokus på språklyder og symboler. De lærte seg lydskrifttegnene så de kunne betjene ordbøker og snakke om ords lydsammensetning. Et lekse- og prøveopplegg angående dette finner man i Ressurser. I tillegg anbefales de små videosnuttene til Adrian Underhill, Pronunciation Skills, som benytter en kombinasjon av lydskrift og taktile metoder for å sammenligne og bevisstgjøre på lydene og sette de ulike artikulasjonene i logisk forbindelse med hverandre. Underhill har gitt tillatelse til videreformidling av metodene hans i sammenheng med Fokus, bare han blir kreditert. Underhill har også vurdert Fokus engelsk og gitt materiellet tommel opp.
Karstads veiledning/metodebok om engelskopplæring finner man etter hvert i Ressurser under temaet Engelsk eller Pedagogisk litteratur. Her er det tips til undervisning både om det engelske lydsystemet, staving, ordkunnskap, kjente uttrykk/ordtak, tekstproduksjon mm.

Illustratør

Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen

Rettigheter

Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge, med finansiell støtte fra Stiftelsen Dam

Støttet av Stiftelsen Dam