Til eleven
I denne oppgaven skal du velge mellom alternative ord og skrive det som passer til sammenhengen, eller det som har riktig stavemåte.
Parord
I noen av oppgavene må du skille mellom parord.
Homofone ord
To ord som lyder helt likt, selv om de staves ulikt, kalles homofone ord. De er lureord. GJERDE og GJÆRE er et eksempel, FLOTT og FLÅTT er et annet.
Uttale-par
Andre par har noe som skiller dem fra hverandre i uttalen.
De kan være stemt–ustemt-par, som PÅL og BÅL. Da må du kjenne etter om du bruker stemmen eller ikke.
De kan være par der den eneste forskjellen er ҫ (KJ-lyd) eller ʃ (SJ-lyd). Da er det en fordel om du er blitt bevisst på forskjellen på de lydene gjennom arbeidet med Lesekurs B.
Det kan dessuten være at det ene ordet har kort vokal, mens det andre har lang. Ofte kan lyden også skifte da: ROTE/ROTTE, BUK/BUKK.
Rett- eller feilstaving
Til slutt har vi par der det ene er stavet feil, som GLAD/GLA.
M til slutt eller inni ord
Her skal du ikke velge mellom alternativer. Isteden skal du bøye ord som har én M til slutt. Hvis det er bøyd, slik at det ikke slutter på M, skal det plutselig ha to M-er:
KOM – KOMME
SLEM – SLEMME
KLEM – KLEMMEN
Navigasjon med tastaturet
• Naviger med Tab (fram) og Shift+Tab (tilbake)
• Velg «Hopp rett til innholdet» i starten, hvis du vil hoppe rett til øvelsen.
• Trykk linjeskift eller mellomrom for å velge
• Noen ganger brukes piltaster for å bla mellom ulike valg
• Trykk Esc (escape) for å gå ut av en meny eller et valg
Til de voksne
Velg riktig ord er en analyseoppgave. Elevene må forholde seg til ulike kontraster. Se gjennomgangen i Til eleven.
Analyseoppgaver er nyttige. Mens mange utfyllingsoppgaver med kort å-lyd med O osv. kan gjøres uten å tenke, må elevene tenke og vurdere ulike momenter i disse oppgavene.
I noen oppgaver må de avgjøre om en bokstav representerer en stemt eller ustemt lyd. Noen steder må de vurdere om vokalen er kort eller lang, og ev. finne ut om den korte vokalbokstaven er en vikar (som O for å-lyd).
Andre steder må de velge riktig stavemåte. Det blir en slags rettingsoppgave – en oppgavetype som forskningen har vist er veldig effektiv for elever med stavevansker.
I oppgavene til M i slutten av ord-vers skal de ikke velge mellom to alternativer, men bøye ordene, så m-lyden ikke havner bakerst. Dermed blir det to M-er istedenfor én.
De fleste fokusene tar for seg ett fenomen om gangen. Unntaket er Småordvers. Her må elevene forholde seg til småord med ulik stavemåte, noen ganger lydrett, andre ganger med stumme bokstaver, vikarbokstaver eller unntak fra regler om dobbel konsonant. Så må de velge småordets ortografi istedenfor et parord (sel/selv).
I noen tilfeller er ikke det andre ordet homofont, men et parord med lang vokal istedenfor kort. Det gjelder blant annet viste – parord til visste, og fult, som er et gammeldags ord som betyr lurt eller utspekulert. Men småordet fullt bryter regelen om at det ikke er dobbel konsonant foran konsonant, nettopp for å forhindre forveksling med ordet fult. Så det er en gammel bestemmelse!