

Teksten til sangen finner du nederst.
De fleste oppgavene bygger på sangteksten. Derfor er det viktig å kunne sangen godt, slik at du kan nynne på sangen mens du gjør oppgavene.
Noen sanger hjelper deg å skille mellom stemt og ustemt lyd, eller mellom ҫ (KJ-lyd) og ʃ (SJ-lyd).
Noen sanger skal gjøre deg bevisst på formen til noen bokstaver som kan være vriene å lære. Da bruker vi begreper for form, stilling, retning, størrelse og antall.
Noen sanger trener deg i ord med stum bokstav.
De siste sangene handler om ulike stavemåter for kort eller lang æ-lyd, å-lyd og o-lyd. Det er ofte styrt av regler. Dessverre er det ofte unntak fra reglene også.
Kort vokal har ofte dobbel konsonant etter seg. Det er et tegn på at vokalen er kort. Men det er mange unntak fra den regelen. Og det er unntak fra unntakene også.
Å lære sangteksten og deretter jobbe med teksten på forskjellige måter kan hjelpe deg å lære stavemåten for mange ord, samtidig som du koser deg med sangen. Så får du mer trening når du gjør oppgave 6: Velg riktig ord.
I tillegg kan du studere skjemaet Regler og unntak om dobbel konsonant. Det fins i Ressurser: 14 Lesekurs C hefter og ressurser.
Sangene i Lesekurs C skal hjelpe elevene å bli bevisste på minimale par, bokstavformer til vriene bokstaver (æ, ø, å, y, b, d), regler og unntak om dobbel konsonant og annen ortografi (småord, stumme bokstaver og æ-, å- og o-lyd med alternative stavemåter).
Det er viktig å lære sangen utenat siden Fokus bygger på Helhetslesemetoden til Frost. Detaljarbeidet med lyder, skrift og ortografi tar her utgangspunkt i hel tekst. Språklydversene utgjør denne helhetsteksten. Fordelen er at skriftspråkets mønstre lettere blir oppdaget og automatiserte, siden det er så mange ord med samme lyd og symbol i én og samme tekst.
Sangbasert arbeid skaper dessuten en glad og leken atmosfære, gir språklig kontroll – siden de arbeider med kjent tekst, og får anspente skuldre til å falle.
Lydfilene fins i Ressurser, slik at elevene kan lytte til sangen i andre situasjoner. I Ressurser fins dessuten rundt 30 alternative dialektinnspillinger som kan brukes ved sørlandsmål mm. Sangene fins bare på bokmål og er i utgangspunktet tilpasset østlandsmål.
Den gjerrige gjeteren gjespet,
hunden gjødde og gjøken gol.
Da gjestene kastet litt gjørme,
gjemte gjeteren seg bak gjerdet.
Han gjorde seg til gjøgler og slang
gjødsel så det gjallet.
De gjennomskuet at han gjerne
ville gjøre gjengjeld.
Den gjerrige gjeteren gjespet,
hunden gjødde og gjøken gol.
Tekst: Toril Karstad. Melodi: Toril Karstad
Vokal: Sandra Karine Iversen 6. kl.
Illustrasjon: Lydia Madeleine Popkema
Planlegging, innstudering og produksjon: Toril Karstad
Arrangering, opptak og miksing: Øyvind Åge Berg, Berg Lydstudio
Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen
Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.
© Toril Karstad Kreativ Læring
Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge, med finansiell støtte fra Stiftelsen Dam