Til eleven
I denne oppgaven er det sangteksten du skal jobbe med. Nå har du nytte av at du har øvd på språklydsangen, og helst lært den utenat. Men med avspilleren øverst kan du få sangen spilt på nytt. Du kan til og med beregne omtrent hvor på opptaket du finner den strofen du ikke husker.
Du ser sangteksten, men det mangler noen ord. Du skal skrive inn de ordene som mangler. For å oppnå full poengsum må ordene være stavet på riktig måte også. Du må passe på stumme bokstaver, vikarbokstaver, bokstavgrupper og doble konsonanter.
Hvis noe ble ufullstendig, kan du gjøre oppgaven på nytt til alt blir perfekt. Det er lurt å legge merke til det du rettet, så du husker det til siden. Det kommer flere oppgaver til sangteksten!
Navigasjon med tastaturet
• Naviger med Tab (fram) og Shift+Tab (tilbake)
• Velg «Hopp rett til innholdet» i starten, hvis du vil hoppe rett til øvelsen.
• Trykk linjeskift eller mellomrom for å velge
• Noen ganger brukes piltaster for å bla mellom ulike valg
• Trykk Esc (escape) for å gå ut av en meny eller et valg
• Volumet og spoling i lydavspilleren styres med piltastene
Til de voksne
I denne oppgaven skal elevene fylle inn de ordene som mangler i sangteksten. I Lesekurs C er fokuset enten på minimale par, småord, M til slutt, stumme bokstaver eller alternative stavemåter for æ-, å- og o-lydene. Når det gjelder småord, M til slutt og kort æ-, å- og o-lyd, blir det også et særskilt fokus på regler og unntak mht. dobbel konsonant.
Noen må få hjelp med ortografien. Det er fornuftig å minne om stumme bokstaver, vikarbokstaver, bokstavgrupper og doble konsonanter. Minn gjerne elevene på at det ikke alltid er dobbel konsonant etter kort vokal. Lista med regler og unntak for dobbel konsonant er lang. Se oversikten om dette i Ressurser: 01 Språklydhus, oversikter og plakater.