Løkkeskrift:
Stavskrift:
I denne oppgaven skal du se etter forskriften og skrive sangteksten med sammenhengende skrift. Du velger mellom stavskrift og løkkeskrift. Pass på at det blir riktig staving og riktige sammenbindinger.
Pass på å lukke bokstavene. Sørg for å lage mellomrom mellom ord. Prøv å få bokstavene passe brede, høye og dype. Smale bokstaver gjør at det blir plass til flest ord på ei linje. Prøv å få lik helling på bokstavene.
Sørg for å notere alle tegn – som punktum, komma, utropstegn, spørretegn, tankestrek og hermetegn.
• Naviger med Tab (fram) og Shift+Tab (tilbake)
• Velg «Hopp rett til innholdet» i starten, hvis du vil hoppe rett til øvelsen.
• Trykk linjeskift eller mellomrom for å velge
• Noen ganger brukes piltaster for å bla mellom ulike valg
• Trykk Esc (escape) for å gå ut av en meny eller et valg
I denne oppgaven skal elevene trene på håndskrifta si ved å skrive sangteksten med enten løkkeskrift eller stavskrift. Dette har liten hensikt dersom ikke de enkelte bokstavene og sammenbindingene er lært. Dersom mye gjenstår, vil elevene lage vilkårlige sammenbindinger, og det er uhensiktsmessig. Vent med denne oppgaven til den grunnleggende håndskrifttreningen er tilbakelagt.
I Ressurser: 09 Lesekurs A flere ressurser fins forskrifter og selvinstruksjoner til alle løkke- og stavskriftbokstavene.
En erfaring fra arbeidet med Fokus i spesialpedagogikken er at det er nyttig å koble skriving av sangteksten sammen med papirpusling (der de klipper opp teksten i bokstaver og pusler sammen på pulten.)
Når elever som strever, har klart å pusle et vers, har de ofte hatt stor glede av å dokumentere utførelsen ved å skrive teksten på en konvolutt. Da har de ikke brukt forskrifter, men sett etter de ferdigpuslete strofene. Til slutt har de lagt lappene oppi konvolutten for arkivering og ev. seinere bruk.
Når hensikten er å dokumentere fullført arbeid, tenker de ikke over at de strever med skriftforming og rettskriving.
Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen
Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.
© Toril Karstad Kreativ Læring
Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge, med finansiell støtte fra Stiftelsen Dam