Til eleven
I denne og de neste oppgavene er det sangteksten du skal jobbe med. Nå kommer det virkelig til nytte at du har øvd på språklydsangen, og helst lært den utenat. Men med den lysegrønne avspillingsknappen under linjene kan du få sangen spilt på nytt.
Strofene i sangteksten er riktig skrevet, men rekkefølgen er tilfeldig. Din oppgave er å sortere strofene, så teksten blir riktig. Du drar strofen på plass på riktig sted, eller du kan bruke piltaster.
Hvis teksten er lang, er oppgaven fordelt på flere sider.
Navigasjon med tastaturet
Til de voksne
Fokus – språklydsanger med oppgaver bygger i første rekke på Helhetslesemetoden til Jørgen Frost. Der skal detaljarbeidet med lyder, symboler, ortografi, tegnsetting, ordgrenser og setningsbygning ta utgangspunkt i hel tekst. I Fokus er det språklydsangene som utgjør denne helhetsteksten.
Arbeid med språklydsangene har vist seg som en effektiv metode, fra første trinn og helt opp på VGS, både i hele klasser og i spes.ped.
Når elevene jobber med en utenatlært sangtekst, opplever de språklig kontroll og mestring. De vet hva som står der, og da kan de fokusere på de detaljene som gjelder for hver oppgave. De kan også lett korrigere feil fordi de vet hva som skal være resultatet.
En stor fordel er også at de kan gjøre mange ulike oppgaver med den samme teksten, noe som optimaliserer muligheten for bevisstgjøring på og automatisering av detaljene.
I denne oppgaven skal elevene sette sammen strofene, så rekkefølgen blir riktig. Dette er nok den enkleste oppgaven. Men den kan være utfordrende nok for elever med språkvansker eller norsk som andrespråk. For alle elevene legger den et grunnlag for de øvrige bearbeidingsoppgavene.