-
1. Spørsmål
0 of 1 Spørsmål completed
Spørsmål:
Du har allerede fullført oppgave. Derfor kan du ikke starte den igjen.
Oppgave lastes inn…
Du må logge på eller registrere deg for å starte oppgave.
Du må først fullføre følgende:
Tiden har løpt ut
Du har nådd 0 av 0 poeng, (0)
Opptjente poeng: 0 av 0, (0)
0 tekstsvar er ikke vurdert (mulige poeng: 0)
![]() |
|
![]() |
Nå er det en fordel om du har øvd godt på språklydsangen! For her har det skjedd noe merkelig! Sangteksten har ikke mellomrom mellom ordene! Det er bare rekker med bokstaver. Nå blir det din oppgave å reparere sangteksten.
• Sett mellomrom mellom ordene.
• Sett riktig tegnsetting.
• Gjør om første bokstav i hver setning til stor bokstav.
• Husk stor bokstav i egennavn.
Tegnsetting kan være vanskelig.
Til slutt i en vanlig fortellende setning er det punktum (.).
Mellom helsetninger og leddsetninger er det ofte komma (,). Men sånn grammatikk har du kanskje ikke lært ennå. Da må du bare legge merke til hvor det er komma i teksten, eller tenke etter hvor det er et lite pusterom.
Når vi ramser opp flere ting, setter vi og mellom de to siste ordene, men komma ellers: Jeg liker å drikke vann, melk, jus, brus og saft.
Når vi skriver et navn, og han eller hun etter, skal det være komma: Lars, han fisket.
Etter hermetegnslutt er det komma hvis vi avslutter med sa han, sa hun osv. «Det er fint vær», sa hun. Men vi kutter komma hvis sitatet slutter med spørsmålstegn eller utropstegn: «Det er fint vær!» sa hun. «Kommer du?» spurte han.
Hvis vi uttrykker en beskjed, overraskelse, utrop, begeistring eller forskrekkelse setter vi ofte utropstegn (!) istedenfor punktum: Å, så glad jeg ble! Rydd opp i full fart! Hurra! Æsj! Uff! Oi!
Kolon (:) viser at nå kommer det som ble sagt, det som skal skje, det det handler om osv. :
Bjørnar sa: «For en ønskedrøm!»
dårlig åte: oljet laks
Spørsmålstegn (?) settes etter et spørsmål.
Hermetegn settes foran og rett etter det noen sier. Vi «hermer etter» det de sier. Noen ganger ser hermetegnstart og hermetegnslutt like ut. Andre ganger er de forskjellige: «…». «Ole, nå må du komme!» ropte mor.
Litt om framgangsmåten:
På PC blar du deg bortover med høyre piltast til du akkurat har gått forbi siste bokstav i et ord. Så trykker du på mellomromstasten, som er den lange tasten midt på. Da blir det mellomrom.
Hvis du oppdager at du har laget mellomrom på feil sted, kan du bla deg tilbake med venstre piltast. Når du kommer til den åpningen som var feil, trykker du på bakoverslettetasten. Det er en pil i retning mot venstre høyt oppe på tastaturet.
Det er best å bruke PC eller nettbrett med eksternt tastatur til denne oppgaven. Du kan få mus på nettbrettet ved å holde nede mellomromstasten, men det er slitsomt. Ellers er bakoverslettetasten en pil med et kryss i. Hvis du skal lukke igjen et feil mellomrom, setter du fingeren til høyre for mellomrommet og trykker på bakoverslettetasten.
Dersom du klikker på «Prøv på nytt», må du ikke starte oppgaven fra begynnelsen, men kan rette feil i arbeidet du alt har gjort.
• Naviger med Tab (fram) og Shift+Tab (tilbake)
• Velg «Hopp rett til innholdet» i starten, hvis du vil hoppe rett til øvelsen
• Trykk linjeskift eller mellomrom for å velge
• Inne i tekstvinduet kan du bruke mus / berøring og tastaturet for å reparere teksten
• Trykk Esc (escape) for å gå ut av en meny eller et valg
Utførelse av denne oppgaven krever at eleven har lært sangen utenat, eller at en voksen eller en kamerat sier eller synger setning for setning.
For viderekomne elever kan dette være en morsom og utfordrende oppgave som ikke bare hjelper på koblingen mellom lyd og symbol, men også fører dem videre mht. ortografisk lesing, staving og tegnsetting.
Det er best å bruke PC, eller nettbrett med eksternt tastatur, til denne oppgaven. Man kan få mus på nettbrettet ved å holde nede mellomromstasten, men det er slitsomt. Ellers er bakoverslettetasten en pil med et kryss i. Hvis eleven skal lukke igjen et feil mellomrom, setter han fingeren til høyre for mellomrommet og trykker på bakoverslettetasten.
Tilsvarende Word-basert oppgave kan lastes ned, utføres i Word og lagres, slik at læreren kan se produktet. (Vil etter planen komme i Ressurser: 09 Lesekurs A flere ressurser.)
Angående tegnsetting:
Tegnsetting må forklares, undervises, demonstreres og påpekes. Men disse sangene kan hjelpe elevene å bli bevisste på tegnsetting. De lærer sangteksten utenat og bearbeider teksten på ulike måter. Da vil de ofte legge merke til tegnene. Når de skal reparere sangteksten, blir de nødt til å tenke på tegnsetting. I veiledningen til eleven er de ulike tegnene forklart med eksempler. Men dette bør undervises, både som et eget tema og i arbeidet med en aktuell tekst.
Følgende tegn er allerede fylt ut: tankestrek, semikolon, bindestrek og apostrof. De tegnene elevene må forholde seg til her, er:
Punktum, komma, utropstegn, spørsmålstegn, kolon og hermetegn.
Vi benytter betegnelsen hermetegn fordi det beskriver hva det handler om, at vi siterer, dvs. hermer etter det noen sa. Hermetegn kan også brukes for å beskrive noe annet, som liksom.
Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen
Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.
© Toril Karstad Kreativ Læring
Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge, med finansiell støtte fra Stiftelsen Dam