Hopp rett til innholdet
Fokus

Velg bokstav

Velg øvelse

Hh: 17 Les historien – side 5 av 10

Forrige øvelse
Neste øvelse
Lukk øvelse
Fokus

Velg bokstav

Velg øvelse

Forrige øvelse
Neste øvelse
Lukk øvelse

Hh: 17 Les historien – side 5 av 10

spill av instruksjonen
Your browser does not support the audio element.

Les fortellingen. Lytt først mens du følger med i teksten. Les selv etterpå, alene eller sammen med stemmen.

Hans og Hanne er i heia.
Hans og Hanne ser en hare i åsen.
Hans vil ha haren.

Forrige
Lydavspiller
https://fokus.no/wp-content/uploads/2023/09/A104_lyd_tekst_h05_ny.mp3
00:00
00:00
00:00
Bruk opp- og ned-piltastene for å øke eller redusere lyden.
Neste
Lydavspiller
https://fokus.no/wp-content/uploads/2023/09/A104_lyd_tekst_h05_ny.mp3
00:00
00:00
00:00
Bruk opp- og ned-piltastene for å øke eller redusere lyden.
Forrige
Neste
Veiledning
Kreditering

Nettstedskart         Personvern         © Toril Karstad Kreativ Læring

Nettstedskart         Personvern

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge
ved hjelp av midler fra Stiftelsen Dam.
Logoer for Dysleksi Norge og Stiftelsen Dam
Samtykke for informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg en best mulig opplevelse av nettsiden og tjenestene våre.
Funksjonell Alltid aktiv
Den tekniske lagringen eller tilgangen er strengt nødvendig for det legitime formålet å muliggjøre bruk av en spesifikk tjeneste som abonnenten eller brukeren uttrykkelig har bedt om, eller for det eneste formålet å utføre overføring av en kommunikasjon over et elektronisk kommunikasjonsnettverk.
Preferanser
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for det legitime formålet å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Den tekniske lagringen eller tilgangen som utelukkende brukes til statistiske formål. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame, eller for å spore brukeren på et nettsted eller på tvers av flere nettsteder for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count}-leverandører Les mer om disse formålene
Preferanser
{title} {title} {title}

Til eleven

Det er ofte best å lese tekster på papir, ikke bare på skjerm. Kanskje du kan gjøre begge deler? Tekstene fins i heftene til nedlastning.

Hvis man leser på papir, er det fint å lese sammen to og to, eller lese for hverandre annenhver gang. Men er du alene med papirlesingen, kan du kanskje trykke på lydknappen og lese sammen med stemmen?

Hvis du leser på nett, kan du velge om du vil lese sammen med stemmen eller bare lese selvstendig. Det er uansett fint å lytte til opplesingen mens du følger med i teksten først.

Vær oppmerksom mens du leser, for etterpå skal du gjøre oppgaver til deler av denne teksten. Prøv å huske det du leser!

Navigasjon med tastaturet

• Naviger med Tab (fram) og Shift+Tab (tilbake)
• Velg «Hopp rett til innholdet» i starten, hvis du vil hoppe rett til øvelsen.
• Trykk linjeskift eller mellomrom for å velge
• Noen ganger brukes piltaster for å bla mellom ulike valg
• Trykk Esc (escape) for å gå ut av en meny eller et valg
• Volumet styres med opp- og ned-piler

Til de voksne

Oppgavetypen Les historien er tilgjengelig fra bokstaven Å (fokus 10). Men det fins lesestykker til alle fokus i heftene til nedlastning. Nettoppgavene er ment som et supplement til lesing og skriving på papir. Det er positivt om elevene får lese på begge måter i hvert fokus. I heftene er det ei side med bare store bokstaver først. På neste side kommer samme tekst med vanlig skrivemåte. Hvis eleven behersker store bokstaver best, er dette en god struktur som ikke fins i nettutgavene, og en vei inn i beherskelse av de små bokstavene.

Fordi tekstene følger en fast bokstavprogresjon, og det bare er et par unntak med D-ord (det og de) som fraviker regelen om at alle bokstaver med lyd skal være lært på forhånd, har tekstene sin begrensning mht. vanlige kriterier for barnelitteratur. (De aller siste fokusene har et mer normalt preg.)

Erfaring tilsier at en slik progresjon gir elever med utfordringer mestringsopplevelse og språklig kontroll. Tekstene er også utgangspunkt for å lære litt studieteknikk, dvs. legge grunnen for å markere nøkkelord og kunne gjenfortelle ut fra nøkkelordene. 

I Les ord og Skriv ord har elevene på forhånd fått trening med det/de og andre høyfrekvente, ev. mer lavfrekvente, ord.

Illustrasjon

Morgan Østgård, 6.kl. & Sara Haldorsen, 5.kl

Fokus © Toril Karstad Kreativ Læring

Planlegging, oppfølging og bearbeiding av barnetegninger: Toril Karstad

Grafisk design

Øyvind Martinsen, Fargeklatten Design Martinsen

Rettigheter

Toril Karstad har opphavs- og eiendomsrett til nettressursen fokus.no.

© Toril Karstad Kreativ Læring

Fokus digital læringsressurs er utviklet i samarbeid med Dysleksi Norge, med finansiell støtte fra Stiftelsen Dam